Veel AKV|St. Joost op Cultuurnacht

Morgenavond kunnen kunst- en cultuurliefhebbers zich weer tot diep in de nacht verlekkeren aan allerlei activiteiten tijdens de Cultuurnacht. Alle grote instellingen doen mee aan het evenement, zoals het Chassé Theater, MOTI, Breda’s Museum en de Mezz. Maar ook de kleinere podia, cafés, werkplaatsen, galeries en boekhandels openen hun deuren.

Oeuvreprijs

Tijdens de Cultuurnacht worden er drie Bredase Cultuurprijzen uitgereikt: de BoArte Aanmoedigingsprijs, de Rabobank Cultuurprijs en de Oeuvreprijs van de Gemeente Breda. De Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost is goed vertegenwoordigd. Zo ontvangt Ruud van Empel, die in 1981 afstudeerde aan de kunstacademie in Breda, de Oeuvreprijs.

De winnaar van deze prijs levert volgens de gemeente ‘onmiskenbaar een grote bijdrage aan de artistieke en culturele uitstraling van de stad’. Via striptekenen, grafische vormgeving, televisie en theater ontwikkelde Van Empel zich tot een van de meest bijzondere fotokunstenaars van dit moment. Chassé Cinema vertoont tijdens de Cultuurnacht om 23.30 uur een documentaire over Van Empel.

Jonge fotograaf

Bij de BoArte-prijs is er een nominatie voor Olivier van Breugel, die in 2011 zijn bachelor fotografie aan AKV|St. Joost behaalde. Eerder won deze jonge fotograaf diverse kunstprijzen en zijn werk werd aangekocht door grote bedrijven als ING en KPMG. Femke den Boer, directeur van AKV|St. Joost, zit in de jury van de Cultuurprijzen.

De Cultuurnacht begint om 19.00 uur met de prijsuitreiking in de concertzaal van de Nieuwe Veste. Burgemeester van Breda en oud-Avansstudent Peter van der Velden reikt de prijzen uit en opent daarmee het evenement. Daarna zijn er tot diep in de nacht optredens, lezingen, exposities, dansfeestjes, enzovoort. In het Chassé Park zijn animaties te zien van masterstudenten Animatie van AKV|St. Joost.

Integrale Veiligheid

Overigens is niet alleen de kunstacademie morgennacht in Breda te vinden. Eerstejaarsstudenten van de opleiding Integrale Veiligheid (IV) in Breda zullen in de stad rondlopen om als ‘gastheren’ op te treden. Zij ontvangen de bezoekers op de diverse locaties en controleren op entreekaartjes. Waar nodig assisteren zij bij crowd control. [LJ]