Cakejes verkopen voor het goede doel

De Uitdaging is een project voor studenten van de Pabo tijdens het vak Maatschappelijke Betrokkenheid en leerlingen van groep 7 of 8. De leerlingen bedenken zelf een droom: wat willen ze graag doen voor de samenleving? Dit werken de leerlingen zelf uit. De studenten van de Pabo helpen hierbij zo min mogelijk. ‘Je merkt dat de kinderen al zoveel zelf kunnen. Ze hebben ons helemaal niet meer nodig’, lacht Pabostudent Aniek van den Boer.

Kleding inzamelen

Aniek begeleidde een groepje leerlingen die graag kleding in wilde zamelen voor Syrië. ‘Voor de kindjes die op blote voeten lopen’, vertelt een van de groep 7-leerlingen. ‘We hebben vier winkelkarretjes vol met kleding voor het Rode Kruis ingezameld’, vertelt Aniek. ‘Dit wilden de leerlingen zelf heel graag doen. Wat dat betreft is dit een heel bijzonder project, omdat wij als aanstaande leerkrachten niks voorzeggen.’

Voorafgaand aan het driedaagse project hebben alle Pabostudenten een training gevolgd bij John van den Wildenberg. ‘Hier kregen de studenten te horen wat ze van het project konden verwachten en hoe de kinderen zouden kunnen reageren’, vertelt hij. ‘Het project is een leerproces voor zowel de student als de leerling’.

Pabostudenten Ellen van Rosmalen en Floris Jansen vinden De Uitdaging een goed project. ‘Zo’n project hebben we nog nooit eerder gedaan’, vertelt Ellen. ‘Normaal helpen we de leerlingen en grijpen we in als er iets fout gaat, maar nu moeten ze dat allemaal zelf doen.’ Floris stemt daarmee in: ‘Ze kunnen eigenlijk alles zelf en dat is heel leuk om te zien. Ons groepje wilde graag geld inzamelen voor SOS Kinderdorp door iets lekkers te verkopen. En nu staan ze hier, cakejes te verkopen in de Albert Heijn voor het goede doel’, vertelt Floris.

Loterij

Ook in het bejaardentehuis was van alles te doen. De groep van Teun Vonk en Annet Hopmans wilde een leuke middag voor bejaarden organiseren. Ze hebben een loterij georganiseerd met kleine prijzen. Ook deelden de kinderen allerlei lekkernijen uit. ‘Het is best lastig om mezelf er niet mee te bemoeien’, vertelt Annet. ‘Ik heb gemerkt dat de kinderen een goede band met elkaar krijgen door dit project. Ze organiseren iets wat ze samen willen doen voor de wereld.’ [TvG]