Terug naar overzicht

Carnaval 2013: Praalwagen van polyester

In Brabant is er een complete subcultuur van bouwclubs (bc’s voor insiders). Het zijn mannen en vrouwen die papier-maché tot absolute kunst hebben verheven. Vriendengroepen die het hele jaar door schaven aan hun praalwagen. BC De Papegaai uit Hoogerheide, vlakbij de Belgische grens, begon in augustus voor de twintigste keer aan hun attractie in de carnavalsoptocht.

 

Roy Prop en consorten zijn alle carnavalsdagen present in een optocht. Ze lopen mee in Hoogerheide, Ossendrecht en Sint-Willibrord. Maar de klapper is op zaterdag in Roosendaal. ‘Daar is de optocht het grootst en hebben we de meeste concurrentie. Kijk, in Ossendrecht hebben we al acht keer gewonnen, maar in Roosendaal pas één keer. Al eindigen we eigenlijk altijd wel in de top drie.'

Prijzengeld

Hun aanwezigheid in de vier optochten heeft niet alleen te maken met het pronken van hun praalwagen. ‘Natuurlijk willen we dat iedereen langs de kant een mooie optocht krijgt te zien. Als iemand zijn duim opsteekt, dat is het mooiste wat er is. Maar we doen ook mee vanwege het financiële plaatje. Het startgeld en het prijzengeld dat we ontvangen, hebben we nodig om het jaar erop weer een wagen te kunnen bouwen.’

Hoeveel geld je nodig hebt, hangt weer samen met de grootte van de wagen. In het geval van BC De Papegaai gaat het om iets van 15.000 euro. Dat zit ‘m vooral in de materialen. In plaats van papier en behangplaksel gebruiken Roy en zijn vrienden namelijk polyester: ‘Dat beschadigt niet zo snel als papier en gaat langer mee. Het is alleen wel duurder.’ 

Oude bus

De praalwagen begint bij het onderstel, dat dit keer onder een oude bus vandaan werd gezaagd. Daarop komt een constructie van staal met daarin de ruwe vormen van de wagen. Met landbouwklei wordt de definitieve vorm geboetseerd, waarop vervolgens een laagje polyesterhars komt. Eenmaal hard wordt de polyesterlaag doormidden gezaagd om alle klei te kunnen verwijderen. Roy: ‘Anders wordt de wagen veel te zwaar. Zonder de klei weegt ‘ie al een paar ton.’

Ontwerpen, construeren, boetseren, schuren en schilderen dus. Het neemt de nodige tijd in beslag. Roy: ‘Je begint met een paar doordeweekse avonden en het weekend, maar zo vlak voor carnaval kan ik vanuit school meteen doorrijden naar de werkplaats. In die laatste weken gebeurt het regelmatig dat wij van zeven uur ’s ochtends tot één uur ’s nachts bezig zijn.’

Verkopen

En dan maar hopen dat BC De Papegaai de wagen na vier wilde carnavalsdagen nog kan verkopen. ‘Daar verdienen we namelijk ongeveer de helft van de kosten mee terug’, legt Roy uit. ‘Krijg je de wagen niet verkocht, dan kun je volgend jaar geen nieuwe praalwagen bouwen.’ [CT]

Deze week besteden we op de website aandacht aan het carnavalsfeest.

Zie ook de eerder verschenen artikelen:

Carnaval 2013: 1 op 5 heeft 'carnaval-soa’ 04-02-2013

Carnaval 2013: Avans-Prins wil herinnerd worden 05-02-2013

Meer lezen?