Minder hbo’ers naar universiteit

Jarenlang steeg de instroom van hbo-studenten naar de universiteit. Maar in 2012 daalde het aantal inschrijvingen met maar liefst veertien procent, blijkt uit de definitieve cijfers van de VSNU. In 2011 wilden nog iets meer dan negenduizend hbo’ers doorstuderen, in 2012 waren dat er 7.772.  Daarbij gaat hem om hbo’ers met een bachelordiploma en om hbo’ers die hun propedeuse hebben behaald. Maar die laatste groep is volgens een woordvoerder nog maar klein.

Dure schakelprogramma's

Als afgestudeerde hbo'ers naar de universiteit willen, moeten ze meestal een schakelprogramma volgen voordat ze de masteropleiding van hun keuze kunnen doen. Voormalig staatssecretaris Halbe Zijlstra besloot in de zomer van 2011 dat een schakeljaar tegen het lage wettelijke collegegeld maximaal dertig studiepunten mag bevatten. Premasters die langer dan een half jaar duren, worden opgevat als tweede studie en die bekostigt de overheid niet.

Instellingen mogen er een hoger collegegeld voor vragen, dat kan oplopen tot meer dan 10.000 euro. Voor veel hbo’ers wordt doorstuderen dus erg duur.

De totale instroom van eerstejaars daalde met 3 procent ten opzichte van 2011. Dat is volgens voorzitter Karl Dittrich helemaal niet erg: 'Wij richten ons niet op kwantiteit maar op kwaliteit'.

Techniekopleidingen iets populairder

De hardste klap valt bij ‘taal en cultuur’ studies (-12 procent). Alleen techniekopleidingen en opleidingen binnen de sectoren ‘natuur’ en ‘landbouw’ zijn het afgelopen jaar iets populairder geworden.

De VSNU maakte begin december al bekend dat het aantal bachelor- en masterdiploma’s onder invloed van de dreigende langstudeerboete flink was gestegen. Nu is ook duidelijk hoeveel: het aantal uitgereikte masterdiploma’s steeg met zestien procent, het aantal bachelorstudenten met een diploma op zak zelfs met zeventien procent.

Volgens de VSNU is niet alleen de langstudeerboete daar verantwoordelijk voor: ook de invoering van de harde knip tussen bachelor en master zorgt voor meer afgestudeerden.

De definitieve instroomcijfers per universiteit heeft de VSNU nog niet bekend gemaakt. [PV/HOP]