Zware deuren en te hoge drempels

Tweedejaarsstudenten presenteerden in Tilburg de slotconclusies van het Bouwkunde Project BTBU. Aan de hand van maquettes en filmpjes toonden zij de resultaten van de geteste gebouwen; zoals het voetbalstadion of de bioscoop bijvoorbeeld. In hoeverre wordt er rekening gehouden met hun minder valide bezoekers?

Inspectie

BTBU staat voor Bereikbaarheid, Toegankelijkheid, Bruikbaarheid en Uitgankelijkheid. De criteria waar de studenten hun inspectie van het onderzoeksgebouw aan onderwierpen. Zo onderzochten Leander van Uden en Tamara Wigmans met hun projectgroep het zwembad Stappegoor in Tilburg.

'Het zwembad beschikt over aparte kleedhokjes maar om die te betreden moet je een medewerker waarschuwen', voegt Tamara toe. 'De bodem van het sportgedeelte is verstelbaar zodat rolstoelgebruikers met stoel en al in het water in kunnen en zwembewegingen kunnen maken.'

Desondanks raden de studenten het zwembad in Stappegoor niet aan bij rolstoelgebruikers.  De conclusies zijn duidelijk: 'Zware deuren, een te hoge balie. En alle nooduitgangen zijn voorzien van centimeterhoge drempels', aldus Leander.

‘Er wordt op dit moment een nieuw zwembad gebouwd in Tilburg. Daarom vindt men het niet nodig om rigoureuze aanpassingen te gaan doen in dit zwembad. Dat wordt dan minder gebruikt', verklaart Tamara de uitkomsten van de inspectie bij Stappegoor.

Reeshof

De projectgroep die het zwembad in de wijk Reeshof onderzochten, achten dat zwembad – met speciale wc's, automatische deuren, toegankelijke en ruime omkleedhokjes – geschikter.

'Er is een tillift in het zwembad zodat ook mensen die bijvoorbeeld aan één kant verlamd zijn kunnen zwemmen', zegt Denise Morcus. ‘Dit zwembad is nieuwer. Vroeger zat je in een rolstoel en had je pech als je niet kon zwemmen. Nu wordt er veel beter nagedacht om ook voor mindervalide bezoekers.' [SD]

Bekijk hier een impressie van de middag waar eerste-, tweedejaarsstudenten
Gezondheidszorgtechnologie en studenten van minor Ergonomisch Ontwerpen aan deelnamen.