Begrip voor ophef paardenvlees

51,7 procent van de stemmers was het eens met de stelling dat de ophef begrijpelijk is. Producenten moeten nou eenmaal goed aangeven wat er in hun product zit.

Dat vindt ook Dennis van den Munckhof, eerstejaarsstudent Informatica in Breda. ‘Het is gewoon niet netjes. Rundvlees is kwalitatief gezien beter en daar betaal je ook voor. ‘Als je dan paardenvlees krijgt terwijl het niet op de verpakking staat, vind ik dat een slechte zaak.’

Belachelijk

{mosimage}Zo’n kwart (25,6 procent) vindt de wereldwijde commotie juist belachelijk. Zij vinden dat het niet uitmaakt wat voor vlees er in een product zit. Koe, kip of paard, zolang het maar lekker is.

Ook Heleen van Kalmhout, eerstejaarsstudent Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Breda, maakt het niet zo veel uit. ‘Ik maak me er niet zo druk om. Zolang het vlees goed smaakt vind ik het prima.’

17,8 procent zegt nu eindelijk te weten waarom de IKEA-balletjes zo lekker smaken. 4,5 procent eet helemaal geen vlees. Er werd in totaal 286 keer gestemd.

Nederlandse vleesfraude

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit startte een groot onderzoek nadat het vlees ook in Nederlandse levensmiddelen werd gevonden. Bij twee bedrijven bleek het mis. Het gaat om Windmeijer Meat Trading (WMT) en Draap Trading Limited.

Het Openbaar Ministerie verdenkt de bedrijven van vleesfraude en valsheid in geschrifte. Ook zouden ze niet voldoen aan de traceringsverplichting voor vlees. De bedrijven werden al eerder in verband gebracht met vleesfraude.

Verkeerde etiketten

Het vleesschandaal ontstond toen er begin januari paardenvlees werd aangetroffen in hamburgers uit supermarkten in Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Volgens het etiket op de verpakking van de producten, zou het eigenlijk moeten gaan om rundvleeshamburgers.

Naast de hamburgers werd er steeds vaker paardenvlees ontdekt in verschillende producten uit meerdere landen. In Duitsland en Frankrijk zat het in kant-en-klaar maaltijden als diepvrieslasagne. Inmiddels is het vlees zelfs gevonden in de beroemde Zweedse gehaktballetjes van de IKEA. [MB]

Voor de nieuwe poll zijn we nieuwsgierig naar de leefomstandigheden van Avansstudenten. Hoe schoon is jouw (studenten)huis? Laat het ons weten!