Belasting-app voor studenten

Veel studenten vergeten hun belastingaangifte te doen, terwijl ze misschien wel honderden euro's terug kunnen krijgen Onder bepaalde voorwaarden heb je bijvoorbeeld recht op aftrek van de studiekosten. De eerste vijfhonderd euro moet je zelf betalen, alles wat daar bovenuit komt, kun je opgeven.

{mosimage}Maar veel studenten laten die kans liggen. Groningse oud-studenten fiscaal recht Bas Elema en Jasper Adamse ontwikkelden daarom een aangifte-app, speciaal voor studenten: de MaxYourTax-app. 'Studenten weten wel dat ze aangifte kunnen doen, maar vinden het te veel moeite', laat Jasper de Universiteitskrant Groningen weten.

20 kilo klei
Niet alleen een deel van je collegegeld en studieboeken kun je terugkrijgen. Ook kopieerkosten, de kosten voor een laptop, tablet of een dictafoon om colleges op te nemen: 'Als je kunt verdedigen dat je het nodig hebt voor je studie kun je in principe geld terug krijgen’, legt Jasper uit. ‘Dus ook die twintig kilo klei die je nodig hebt voor je kunstopleiding.'

De hoogte van het bedrag dat je terug krijgt, is afhankelijk van hoeveel studiefinanciering je krijgt en hoeveel je werkt. Dan komt MaxYourTax van de studenten handig van pas. Je vult je gegevens in bij de applicatie en zij doen de aangifte voor je.

No cure no pay

Het studentenduo werkt op basis van no cure no pay: krijg je niets, dan betaal je niets. Voor het doen van jouw particuliere aangifte inkomstenbelasting rekenen zij een bedrag van 17,50 euro. Maar je hoeft pas te betalen als je zelf minstens 20 euro terugkrijgt. [SD]

Astrid Vriens

Graag hulp bij aangifte IB 2023