Dankzij crisis meer studentenkamers

{mosimage}‘We merken dat het crisis is’, zegt Metehan Kul van Kamernet.nl. ‘Mensen verhuren bijvoorbeeld hun tweede huis dat ze niet verkocht krijgen, of hun zolderetage. Daar zit de groei.’

131.000 kamers aangeboden

De grootste kamerwebsite van Nederland telde vorig jaar bijna 131.000 aangeboden kamers. In 2011 waren dat er ruim 106.000. ‘En dit jaar worden het er zeker niet minder’, voorspelt Kul.

Kamernet doet alleen verslag van de eigen database. Het is niet bekend hoe hard het aanbod buiten Kamernet groeit. Misschien heeft Kamernet dit jaar een groter deel van de markt in handen en verklaart dat een deel van de groei. ‘Dat is goed mogelijk’, zegt Kul.

Iets duurder

De kamers zijn wel iets duurder dan voorheen: 415 euro in 2012 tegen 379 euro in 2011. Daar staat tegenover dat de prijs per vierkante meter is gedaald van 19,24 euro naar 18,43 euro.

In Amsterdam zijn de kamers het duurst (531 euro) en in Tilburg het goedkoopst (308 euro). Per vierkante meter betalen studenten het minst in Maastricht (15,19 euro) en in Amsterdam het meest (24,69 euro). [BB/HOP]