Dubbelstudie blijft goedkoop

{mosimage}Minister Bussemaker heeft dat universiteitenvereniging VSNU in een brief laten weten dat ze het onderwijsbudget van de universiteiten daarom met 5,2 miljoen euro per jaar verhoogt. Daar hadden regeringspartijen VVD en PvdA in december al om gevraagd.

Onbedoelde effecten

Hun verzoek kwam niet als een verrassing. Al in het regeerakkoord stond aangekondigd dat het kabinet voor de komende vier jaar een potje van twintig miljoen euro had gereserveerd om 'onbedoelde effecten' van het hoge collegegeld voor tweede studies op te vangen. Toen al was de verwachting dat dit geld bij de dubbelstudenten terecht zou komen.

Sinds 2007 betaalt de overheid nog maar één bachelor en één master. Dat leverde een probleem op voor dubbelstudenten: zodra zij de ene opleiding afrondden, zouden ze voor de tweede opeens duizenden euro’s extra moeten betalen.

Goede studenten niet ontmoedigen

Om goede studenten niet te ontmoedigen sprak toenmalig minister van Onderwijs Ronald Plasterk met de onderwijsinstellingen af dat dubbelstudenten ook hun tweede tegen het lage tarief zouden mogen afmaken. Deze afspraak werd in 2010 al eens verlengd met drie jaar. Of de verlenging opnieuw tijdelijk is of blijvend zal blijken als minister Bussemaker de Kamer informeert. [HC/HOP]