Innovaties in digitaal onderwijs

{mosimage}Kennis delen

Share! was de titel van het symposium, want dat er kennis gedeeld moet worden, dat staat volgens de organisatie vast. Keynote-spreker Jef Staes sprak voor een goedgevuld Atrium. De Belg is een expert op het gebied van business- en cultuurinnovatie binnen organisaties.

Zijn lezing was getiteld ‘De 2D-school is dood. Lang leve de 3D-school!’ Onderwijsinstellingen en docenten zijn ontstaan en geboren in het 2D-tijdperk, terwijl studenten opgegroeid zijn in het 3D-tijdperk. Staes deelde zijn ideeën over hoe het (hoger) onderwijs in het algemeen, en Avans in het bijzonder, moeten inspelen op deze overgang.

Database

Na Staes vertelden twee docenten van de hogeschool Inholland over zogeheten weblectures: audio- of video-opnames van colleges. Drie jaar geleden begon Inholland met het opnemen van weblectures, waardoor er nu een database van ruim vijfhonderd bestanden is, waar door studenten goed gebruik van wordt gemaakt.

Ook binnen Avans zijn er docenten die innoveren op het gebied van ict en onderwijs. Zo vertelde ict-docent Sebastiaan Mooij over een pilot die Avans doet met de ‘Drillster’, een e-learning-tool die de student overhoort en ondersteunt bij het leren. En techniekdocent Anke Strang heeft screencasts ontwikkeld over werkwoordspelling.

In de praktijk

In de namiddag was het tijd om de theorie om te zetten in de praktijk. Tijdens de ‘hands-on’ workshops konden mensen zelf aan de slag, bijvoorbeeld met het maken van een iBook, een screencast of een Prezi-presentatie. Ook deze workshops werden goed bezocht.

Kijk voor meer impressie van het ict-symposium en voor meer informatie over ViA op de Facebookpagina van ViA. [LJ]

Zie ook het eerder verschenen artikel:

Docenten basiskennis ICT bijbrengen 20-06-2012