JHS scriptieprijs 2013 voor Nils Gonzalez Bos

Afgelopen vrijdag kreeg Bos de scriptieprijs uitgereikt na afloop van de Maaskantlezing op de JHS.

Scriptie

{mosimage}De oud-student maakte zijn scriptie, genaamd ‘Van Lissabon naar Amsterdam’, in opdracht van het Expertisecentrum Veiligheid.

Hij deed onderzoek naar de invloed van de Europese Unie op de rechten van de verdediging in het Nederlandse strafproces. Ook keek hij naar de EU-kaderbesluiten en richtlijnen die er op dit gebied inmiddels al tot stand zijn gekomen.

Naar aanleiding van zijn onderzoek heeft Bos aanbevelingen gedaan aan de Nederlandse beleidsmakers. Volgens de jury van de scriptieprijs zullen zijn aanbevelingen ‘op enig moment ongetwijfeld van pas komen.’

Criteria

De criteria die bij de beoordeling van de scripties een rol speelden zijn onder andere relevantie voor het juridische werkveld, creativiteit, juridische diepgang en authenticiteit.

Over Bos’ scriptie kan de jury zeggen dat hij ondanks zijn lastige onderwerp in ‘verzorgd en helder taalgebruik de gelaagdheid van de Europese regelgeving op dit terrein goed uiteen heeft gezet’. Ook is de jury van mening dat hij tot ‘gedurfde aanbevelingen is gekomen’.

Prijs

Nils weet nog niet wat hij met het prijzengeld gaat doen. ‘Ik had natuurlijk geen idee dat ik zou winnen, dus ik heb er eerlijk gezegd nog niet echt over nagedacht wat ik met het geld ga doen. Misschien dat ik lekker op vakantie ga!’ [MB]