Terug naar overzicht

Kabinetsplannen zorgen voor topdrukte open dagen

{mosimage}Avans

Tijdens de open dag van 4 februari ontving Avans 14 procent meer bezoekers dan afgelopen jaar rond dezelfde tijd. Het was ook 'topdruk' bij de laatste open dagen van de Hogeschool Rotterdam. Bij de Hogeschool Utrecht steeg het aantal nieuwsgierige scholieren met 5 procent ten opzichte van vorig jaar. Volgens de Universiteit Utrecht bereikte het aantal bezoekers een 'recordhoogte' en ook bij de Universiteit Twente was het 'extreem druk'.

Als alles volgens plan verloopt, zijn de scholieren die dit jaar slagen de laatste die nog een basisbeurs krijgen tijdens hun studie. Vanaf 2014 is het uit met de pret: dan wil Onderwijsminister Bussemaker een leenstelsel invoeren. Veel scholieren zien daarom af van een tussenjaar: als examenkandidaten niet meteen gaan studeren lopen ze duizenden euro’s mis.  

Tijdelijk meer studenten

Er komen dus tijdelijk meer studenten aan. Maar scholieren worden ook eerder gedwongen een keuze te maken. In voorgaande jaren konden ze nog in mei of juni naar de open dagen. Nu moeten ze zich tegen die tijd vaak al hebben ingeschreven, dus komen ze ook eerder kijken.

Veel instellingen lopen namelijk vooruit op een wet die vanaf 2014 geldt. Aspirant-studenten moeten zich vanaf dat moment vóór 1 mei inschrijven en meedoen aan ‘matchingsactiviteiten’. Doen ze dat niet, dan kunnen ze door de opleiding geweigerd worden.  

De drukte van de open dagen is ook zichtbaar in het aantal scholieren dat zich al heeft aangemeld bij een studie. De universiteiten hebben 17 procent meer vooraanmeldingen dan vorig jaar om deze tijd en bij hogescholen is dat 10 procent.  

Veel ruis

Er zit overigens veel ruis in deze vooraanmeldingscijfers. Studenten die zich voor meerdere opleidingen hebben ingeschreven zijn bijvoorbeeld niet uit de cijfers gefilterd. Er zijn bovendien altijd studiekiezers die zich terugtrekken, bijvoorbeeld omdat ze zakken of worden uitgeloot. Hoe groot de groei echt wordt, blijft afwachten. [PV/HOP]

Meer lezen?