Vind de weg naar hulpverlening

Eerstejaarsstudenten van de Academie voor Sociale Studies in Breda (ASB) ontwierpen in opdracht van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Breda een spel voor jongeren van 12 tot 18 jaar en hun ouders of opvoeders. Met als doel: kennis vergroten over de hulpverlening in de regio Breda.

{mosimage}Teveel instellingen

Volgens Denny Dirx, programmabegeleider van het project bij ASB, is er behoefte aan een overzicht hiervan omdat er teveel instellingen zijn: 'Moet je naar het CJG of naar Jeugdzorg als je kind een probleem heeft? Er zijn teveel instellingen, de hulpverlening is te versplinterd. Mensen kunnen de weg niet meer vinden.'

Familie Van de Rijt

Zo ook familie Van de Rijt, de casus waar de studenten mee aan de slag gingen. Een gezin dat als een 'multi-problemgezin' wordt getypeerd: de 33-jarige Gerda is gescheiden en verslaafd aan medicijnen. Haar nieuwe vriend is – nadat hij vast heeft gezeten – bij haar ingetrokken. Hij is verslaafd aan alcohol. En haar kinderen zijn tegenpolen. De een is stil en teruggetrokken waardoor hij moeilijk vrienden maakt, de ander gebruikt hasj en heeft een afspraak bij de jeugdreclasseringswerker.

Het was aan de studenten om een educatieve game te ontwikkelen voor families zoals Van de Rijt. De studenten oriënteerden zich op twaalf instellingen in de regio. Benaderingen van onder andere Reclassering Nederland, Amarant, Bureau Jeugzorg Noord-Brabant en CJG Breda werden in kaart gebracht en verwerkt in het spel.

Veertig educatieve games

De ASB-studenten maakten in totaal veertig games, veelal bordspellen zoals we die allemaal kennen. 'Door het competitie-element blijft het fun-gehalte hoog en ondertussen versterkt de band tussen het kind en de ouders', legt ASB-docent Dirx uit. 'En de volgende groep studenten kan het concept weer verder uitwerken, tot bijvoorbeeld een digital game.'

De beste spellen presenteerden de Avansstudenten aan het Centrum voor Jeugd en Gezin en de gemeente Breda. Het Centrum voor Jeugd en Gezin wil dat gezinnen als familie Van de Rijt de weg naar de hulpverlening beter kunnen vinden. Op dit moment wordt er gekeken of het winnende spel ook daadwerkelijk hiervoor kan worden ingezet. [SD]