Virtueel zaken doen met Finland

VIBE

Eén van de actuele internationaliseringsprojecten van AFM is ‘VIBE’, dat moet leiden tot meer samenwerking tussen studenten. Docent Geert Penners: ‘Nu doen studenten al wel eens virtueel zaken met elkaar, in het kader van hun opleiding. AFM-studenten runnen al jaren tijdens de minor Business Management een denkbeeldig bedrijf, bijvoorbeeld in de computerverkoop.’

{mosimage}Studenten van de Hogeschool van Amsterdam spelen dan de virtuele bank, studenten in Oostenrijk, Finland en Noorwegen leveren weer andere diensten. ‘Maar die projecten zijn altijd los en incidenteel. Wij zijn nu een infrastructuur aan het opzetten waarbinnen hogescholen en universiteiten uit allerlei landen hun studenten virtueel kunnen laten samenwerken.

‘VIBE is nog vrij nieuw, een website is nog in de maak’, vertelt Penners. Avans heeft dit project samen met de Finse hogeschool HAMK bedacht. De basis werd anderhalf jaar geleden gelegd tijdens een groot internationaal congres op Avans in Den Bosch.

Voorloper

HAMK en de AFM hebben al langer goede banden met elkaar. Deze week was de Finse gastdocent Lasse Seppänen bij AFM op bezoek. Penners haalde de gastdocent naar Avans om zijn derdejaarsklassen Seppänens visie op internationale productie en ERP te geven. Een tweede Finse docent was ‘aanwezig’ via een videocollege.

ERP staat voor Enterprise Resource Planning: bedrijfsbrede informatievoorziening, een systeem waarin financiële, commerciële, logistieke en personele informatie geïntegreerd gebruikt kan worden. Microsoft Dynamics NAV is zo’n ERP-systeem. Al jaren loopt Avans, met als kartrekker AFM, in de onderwijswereld voorop met het gebruik van dit systeem in studieprojecten.

Docenten uitwisselen is ook nieuw. In de eerste week van blok 4 gaat Penners een week naar Finland om de studenten daar een spoedcursus ERP te geven vanuit zijn Avans-expertise. ‘Erg leuk, ik ben nog nooit in Finland geweest.’ [LJ]