13 Miljoen extra voor hbo-onderzoek

Het extra geld komt uit de honderd miljoen euro die regeringspartijen PvdA en VVD in het regeerakkoord hadden gereserveerd voor fundamenteel onderzoek. Het totale budget voor hbo-onderzoek zal oplopen tot dertig miljoen euro per jaar.

{mosimage}Onderzoeksfinancier NWO gaat het geld verdelen. Juist deze week hebben de minister, hogescholen en NWO samen met enkele andere partijen hun handtekening gezet onder een convenant waarin dat is afgesproken. Tot nog toe zorgde een aparte stichting (SIA) voor de verdeling, maar die gaat op in NWO.

'Hbo te bescheiden'

‘Wees trots op de waarde van het praktijkgerichte onderzoek en draag dat met verve uit’, drukte minister Bussemaker de toehoorders op het hart. ‘Het hbo is soms wat te bescheiden. In publieke debatten zijn lectoren nog relatief afwezig.’

‘Een ding zou ik niet willen dat er met het geld gebeurt: dat hogescholen universiteitje gaan spelen’, voegde ze daaraan toe. ‘Hbo-onderzoek heeft zijn eigen kracht. Het gaat erom kennis in de praktijk te ontwikkelen.’

Meer samenwerken

Wel zou het interessant zijn als universiteiten en hogescholen meer samenwerken. Ze gaf een voorbeeld van wetenschappers die biologisch afbreekbaar plastic ontwikkelen. Hbo-onderzoekers verzinnen daar de praktische toepassingen voor.

Bovendien is de verbinding met het onderwijs belangrijk. ‘Blijf dat benadrukken bij de vormgeving van het onderzoek. Het is heel belangrijk dat het niet los van elkaar komt te staan.’ [BB/HOP]