Terug naar overzicht

‘Criminaliteit daalt dankzij anonieme tiplijn’

Guus Wesselink, directeur van de achterliggende Stichting M, gaf gisteren een lunchlezing vanuit het Expertisecentrum Veiligheid op Avans in Den Bosch over het succes van publiek-private samenwerking bij misdaadbestrijding. Wesselink is al vijftien jaar actief op dit gebied. ‘Criminaliteit is van iedereen. Het is je burgerplicht je fiets op slot te zetten. En in tegenstelling tot wat veel mensen denken: de overheid kan het niet alleen!’

Van burger tot burger

Zijn grootste succes is Meld Misdaad Anoniem, ooit door Wesselink naar Nederland gebracht nadat hij in Engeland het succesvolle voorbeeld van de Crime Stoppers zag. Wesselink: ‘De essentie van M is het vertrouwen en de anonimiteit van de burger te waarborgen. Meld Misdaad Anoniem is bellen van burger tot burger.’ Met een clubje van veertien mensen, vooral vrouwen, houdt het callcenter achter 0800-7000 de tiplijn zeven dagen per week open.

Om zeker te zijn van anonimiteit worden er geen bandopnamen van de telefoongesprekken gemaakt, er is geen nummerweergave en geen archief. De naam van de beller (mocht iemand die per ongeluk toch noemen) wordt nooit genoteerd, en ook de medewerkers van M zeggen hun naam niet. Wesselink: ‘Zo kunnen onze mensen nooit als getuigen in een zaak opgeroepen worden. Daar willen en kunnen we niet aan beginnen. Anonimiteit gaat boven alles’.

15.000 meldingen

Ook een beller die als enige van de misdaad weet, is niet bruikbaar. ‘Informatie mag nooit kunnen leiden naar de beller, want dan komt de anonimiteit in gevaar. Al met al maken we van 30 procent van de telefoontjes een bruikbare melding richting één of meerdere van onze partners: politie, OM, gemeenten, energiebedrijven, verzekeraars, NMa, FIOD, enzovoort.’ De stichting heeft daarnaast afspraken met bedrijven als DHL en Dirk van de Broek, die M inschakelden tegen bedrijfsdiefstal.

{mosimage}In 2012 kwamen er 15.000 meldingen bij M binnen, waarvan 89 procent bruikbaar was. En van die bruikbare meldingen is weer 89 procent in onderzoek genomen. Wesselink: ‘Al met al leidt één op de acht meldingen van M tot een aanhouding. Dankzij ons zijn er gemiddeld per week nu 34 aanhoudingen en worden er 21 zaken opgelost. Bij het merendeel gaat het om drugs.’

Jonge vrouwen

Jongeren, en vooral vrouwen, zijn de belangrijkste doelgroep van M. ‘Uit onderzoek blijkt dat zij het meeste weten: bijvoorbeeld de vriendin die de daden van haar vriend eigenlijk vreselijk vindt.’

Daarom geven Wesselink en zijn collega’s lezingen en workshops op scholen, ROC’s, in buurten en bij bedrijven. Ook de campagne van M is deels gericht op jongeren. ‘Met emoties en gericht op het geweten, proberen we ze te overtuigen van het idee van “de maatschappij, dat ben jij”.’ [LJ]

 

Meer lezen?