Hoogsensitief in een prikkelrijke wereld

{mosimage}Hoogsensitieve mensen, zogenoemde HSP’ers, hebben een verfijnd zenuw-zintuigstelsel waardoor zij meer en subtielere prikkels waarnemen en verwerken.

Hoe kun je hiermee omgaan in de zeer prikkelrijke wereld van deze tijd? Tijdens de Avans Academielezing op 24 april zal hier uitgebreid bij stil worden gestaan.

Prestatiedrang
In een maatschappij waarin onder andere prestatiedrang de boventoon voert, stuiten HSP’ers vaak op onbegrip of gebrek aan erkenning vanuit hun omgeving. Toch is hun fijngevoeligheid een kwaliteit. HSP’ers zouden een grote intuïtie hebben en de volgende eigenschappen beheersen: creativiteit, holistisch en innoverend denken, empathie, authenticiteit en originaliteit.

Erkenning
Hoogsensitieve mensen kunnen hun gevoeligheid echter alleen optimaal benutten als ze in een voor hun veilige omgeving zijn waarin zij niet schromen om hun kwaliteit naar buiten te brengen. Dit begint bij henzelf door de erkenning van hun hoogsensitiviteit maar het vraagt ook om erkenning vanuit hun omgeving.

Ervaringsdeskundigen
Voorafgaand aan de lezing krijgt iedere deelnemer de gelegenheid om een testje in te vullen. Ervaringsdeskundige Tineke Spapens, docent bij de Academie voor Sociale Studies in Breda (ASB), gaat daar vervolgens op in. Ook Ruud van Well zal zijn ervaringen als HSP’er delen. Hij heeft er zijn beroep van gemaakt en zal ingaan op hoe hij als therapeut in zijn praktijk met HSP‘ers werkt. [SD]

De Academielezing vindt plaats op 24 april vanaf 21.30 uur. Locatie: Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 in Breda. Aanmelden kan via deze website.