{mosimage}Ook onschuldige vragen
Als vrijwilliger bij de Kindertelefoon bel en chat je met kinderen en jongeren tussen de acht en achttien jaar over alles wat hen bezighoudt. Denk aan: relaties, pesten, seksualiteit, mishandeling. ‘Maar we krijgen ook onschuldige vragen over bijvoorbeeld huiswerk’, legt Thomas Kalis uit.
We interviewden Thomas, derdejaarsstudent Sociaal Pedagogische Hulpverlening in Breda in Punt01, over zijn bijbaan bij de Kindertelefoon. ‘We krijgen het allemaal te horen en nemen het allemaal serieus. We luisteren vooral. We sturen niet en leggen geen dingen op. We willen het probleem helder krijgen, samen een doel opstellen en naar een oplossing toewerken.’
Anoniem
Thomas is sinds twee jaar vrijwilliger bij de Kindertelefoon. ‘Als de problemen echt heel ernstig zijn en het kind loopt gevaar, sturen we ze door naar Bureau Jeugdzorg. Maar dat willen de bellers vaak niet, omdat ze dan uit de anonimiteit moeten. Dan moet je echt je best doen om de kinderen over te halen, omdat dat toch het beste voor ze is.’
Forum
De Kindertelefoon is volgens de derdejaarsstudent helemaal niet ouderwets: ‘We hebben onlangs een forum gelanceerd waarop jongeren onderling anoniem hun problemen kunnen delen. Ik heb ook wel eens chatdienst. Ondanks dat je bijna alles op internet kunt opzoeken, krijgen we veel telefoontjes. De drempel is lager geworden: ze hebben tegenwoordig bijna allemaal een mobiele telefoon dus ze hoeven niet meer te wachten tot hun ouders de deur uit zijn.’
Goed kunnen luisteren
‘Je moet goed kunnen luisteren. Ook als je bizarre vragen krijgt of uitgescholden wordt. Vaak willen ze dan testen of je wel serieus naar ze luistert. Vijfenzestig procent van de telefoontjes is nep. Die willen dan een pizza bestellen of zo, maar zelfs dan hangen we niet op’, aldus Thomas. [SD]
De Kindertelefoon zoekt studenten die zich hiervoor open willen stellen. Wil je ook vrijwilliger worden? Kijk op www.wordvrijwilligerbijdekindertelefoon.nl.
Punt. Of had jij nog wat?