Live-verslag Onderwijsdag

Via de site en op Twitter blijf je op de hoogte van alles wat er gebeurt op de Onderwijsdag.

15.00 Plenaire afsluiting Onderwijsdag 2013 door Jan Douwe Kroeske. Daarna gaan enkele medewerkers nog even inspiratie opdoen in het park.

14.20 Workshop 'De Efteling betovert jou!'. 'We hebben van iets simpels als een prullenbak een belevenis gemaakt. Effectief; mensen zoeken in de bosjes naar afval! Beleving zit niet alleen in hoe we de attracties verpakken, maar ook in onze dienstverlening. Je wordt niet gewaardeerd door alleen vakkundig te zijn. Is belangrijk maar je hebt ook iets extra's nodig. Het overtreffen van iemands verwachtingen, iemand verrassen, zorgt voor positieve publiciteit en gratis mond-tot-mond reclame.' – Hans Bassing.

14.05 Workshop 'Theater in de klas'. 'Wat doen acteurs om publiek op afstand te bereiken? Overdrijven. Met intonatie, volume, tempo, mimiek en houding. Maar als docent moet je geen rol spelen. De manier waarop je iets vertelt, moet passen bij wat je vertelt.'

{mosimage}14.00 Workshop 'De Efteling betovert jou! Met de Efteling als spiegel worden voorbeelden besproken en wordt duidelijk hoe gezien en herkend worden leidt tot inspiratie voor student en docent.

13.45 Workshop 'Creativity is a choice'. Hoe ontstaat de meeste creativiteit? Top 5: sporten, wandelen, onderweg, in bed en op nr 1: onder de douche.

13.30 Workshop 'Theater in de klas' door Gijs Meeusen van Artsc. 'Probleem van lesgeven: in een gewoon gesprek ben je drie seconden aan het woord, voodat de ander het overneemt. In een les van 45 minuten is dat 900 keer zo lang hun mond houden.'

13.00 De workshops en masterclasses gaan beginnen.

{mosimage}12.00 Iedereen gaat lunchen de foyer van het Eftelingtheater loopt vol. Ook de informatiestands trekken veel bezoekers. Zo staan mensen in de rij voor een boek en handtekening van Magriet Sitskoorn, kun je een kijkje nemen bij een boot met zonnepanelen en presenteert Tour D'Avans zich.

11.40 De andere winnaar van de Innovatieprijs is Innovation In A Week. Bekijk hier het filmpje.

11.32 Winnaar Avans Innovatieprijs: De Academie voor Algemeen en Financieel Management met de workshops ethiek en integriteit. Kijk hier naar het filmpje.

11.30 De broodjes staan klaar. Lunch!

11.20  Verschil tussen de hersenen van man en vrouw? Mannen verdelen alles in afzonderlijke 'dozen'. Bij vrouwen hangt alles samen.

11.13 'Luister niet alleen naar je genotsysteem. We verdrinken dan in suiker, vet en zout. Je blijft eten.' – Sitskoorn

11.05 'Hersenen smachten naar zekerheid. Onzekerheid vreet energie.' – Sitskoorn

11.02 'Pijn en genot helpen ons om fysiek en sociaal te overleven.' – Sitskoorn

10.59 'Pijn en genot regulieren ons gedrag ook t.a.v. nobele doelen.' – Sitskoorn

10.56 'Als je veel macht hebt, is iedereen geneigd dingen te doen die ze anders niet zouden doen.' – Sitskoorn

10.55 Sitskoorn speelt het dictatorspel met twee mensen uit de zaal.

10.50 'Iedere keer als we iets lekkers eten, een mooie man/vrouw zien willen we meer.' – Sitskoorn

10.45 Docenten worden dagelijks geconfronteerd met mensen met een niet helemaal ontwikkelde hersenschors.

10.35 Keynote-spreker Magriet Sitskoorn is aan het woord. Hier lees je meer over haar achtergrond.

10.30 Rüpp mailt ook om half 2 midden in de nacht. Maar noemt het wel waanzin. Discussie over E-mail protocool bij Hogeschool van Amsterdam. Lees hier meer daarover.

10.27 Rüpp doet niet aan Facebook, Twitter en Hyves. 'Whatsappen kan ik wel!'

10.25 'Je moet je altijd afvragen waar je over vijf jaar staat als onderwijsinstelling.' – Rüpp

10.20 We willen groot zijn in kleinschaligheid.' – Rüpp

10.10 'De waan van de dag gaat over het gebrek aan kwaliteit in het onderwijs.' – Rüpp

10.00 'Elke ouder probeert te voorkomen dat zijn kind op het vmbo belandt, want dat is minder.' – Rüpp

9.50 Paul Rüpp is de eerste gast van Jan Douwe Kroeske. 'Avans is groot geworden, maar we delen allemaal dezelfde waarden.' 'Het is geslaagd als je naar huis gaat en denkt: wat is het toch heerlijk om bij Avans te werken', aldus Rüpp.

{mosimage}9.45 'De nieuwe attitude van de student is wennen.'

9.30 Jan Douwe Kroeske opent de Onderwijsdag in spectaculaire zaal van Eftelingtheater.

Het thema van de Onderwijsdag 2013 is 'De wondere wereld van de docent'