Minister klaar met afstudeertitels hbo’ers

Gisteravond sprak de Tweede Kamer over een omvangrijk wetsvoorstel dat ook bepaalt hoe hbo’ers en academici zich mogen noemen als ze hun diploma hebben behaald: bachelor of arts, bachelor of science of een andere titel. Daarover wordt al jaren geruzied, al zijn hogescholen en universiteiten het intussen eens.

{mosimage}Gevoelig onderwerp

‘Ik heb mij bij de voorbereiding niet gerealiseerd dat dit een buitengewoon gevoelig onderwerp is’, merkte SGP-kamerlid Roelof Bisschop op. Hij had slechts een kleine technische vraag over de uitwerking.

Zo niet PVV-Kamerlid Harm Beertema. Die veegde de vloer aan met het plan om een groot deel van de afgestudeerde hbo’ers voortaan bachelor of arts dan wel of science te noemen. Die titels zijn nu nog voorbehouden aan academici. Werkgeversorganisaties willen het onderscheid tussen hbo en wo in de titulatuur behouden. Waarom zou de politiek daar niet naar luisteren? ‘Het is een oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat’, zei Beertema.

Internationale herkenbaarheid

CDA’er Michel Rog was het daar niet mee eens en steunde de minister. Het gaat om de internationale herkenbaarheid van de titels. Die zal volgens hem verbeteren en dat is veel waard voor hbo-afgestudeerden die in het buitenland willen werken of doorstuderen. Bovendien, Beertema mag dan naar de werkgeversorganisaties verwijzen, er zijn volgens Rog ook organisaties die juist voorstander zijn van de wijziging, zoals de Vereniging Hogescholen en de Landelijke Studenten Vakbond.

Beertema viel haast van zijn stoel. ‘Die zijn toch van een heel ander kaliber dan MKB Nederland en VNO-NCW? De hogescholen willen graag universiteitje spelen. Ze kijken altijd maar naar boven, nooit naar beneden.’

Opties overwogen

Zo fel was Pieter Duisenberg van regeringspartij VVD niet, maar ook hij plaatste kanttekeningen bij het hervormen van de afstudeertitels. Het vloeit weliswaar voort uit de afspraken met universiteiten en hogescholen, maar pas op dat het verschil tussen hbo en wo niet verwatert. ‘Heeft de minister alle opties overwogen?’, wilde hij weten.

Ja, zei de minister, dat heeft ze gedaan. Ze noemde het voorstel van minister Plasterk om hbo’ers de titel bachelor of applied arts dan wel applied science te geven, maar dat zouden ze in het buitenland al helemaal niet snappen. 'Er zijn allerlei redenen om eindelijk de knoop door te hakken.'

Verschil blijft bestaan

Het verschil tussen hogeschool en universiteit blijft gewoon bestaan en staat volgens haar los van de afstudeertitels. Het zal misschien even wennen zijn, maar ze voorziet verder weinig problemen.

Bovendien moeten we het buitenland volgen, stelde ze. Nederland is ‘een van de zeer weinige, zo niet het enige land’ dat de titels nog niet heeft aangepast. Zelfs landen die in dit soort kwesties niet vooroplopen, zoals Oostenrijk, zijn ons volgens Bussemaker voorgegaan. [BB/HOP]