Niet meer mailen in het weekend

{mosimage}Op de Hogeschool van Amsterdam (HvA) geldt sinds kort een 'protocol verantwoord e-mailgebruik', zo meldt de Volkskrant. Het protocol is opgesteld om stress bij docenten tegen te gaan. Uit een onderzoek bleek namelijk dat veel docenten stress ervaren door dichtslibbende inboxen.

De ondervraagden merkten op dat studenten, opgegroeid met de onlinecultuur, geen enkele schroom voelen om vragen te stellen aan hun docent, zegt voorlichtster Meike Verhaken in het artikel. 'Ook 's avonds en in het weekend.' Ook bleken docenten het 'gebruik van e-mail als chatkanaal' tussen collega's als werkdrukverhogend te ervaren.

Verbazing
Het intern verspreide protocol wekte de verbazing van het hogeschoolblad Folia, dat een filmpje maakte met verbaasde studenten en docenten.

De grootste verbazing binnen de hogeschool wekt de tip omtrent humor: 'Zorg voor zakelijke taal en lees je e-mail een paar keer voordat je het verstuurt. Boodschappen kunnen verkeerd overkomen, omdat de non-verbale communicatie ontbreekt. Wees voorzichtig met ironie, sarcasme en humor.'

Verkeerd opgevat
Volgens voorlichtster Verhagen van de HvA is het allemaal verkeerd opgevat. 'Wat in het protocol staat zijn geen harde regels. Mensen die zich er niet aan houden worden niet gestraft. We willen dat studenten en docenten over het protocol in discussie gaan.' Dat is gelukt. [AR]

Wat vind jij moet Avans ook een dergelijk e-mail protocol opstellen en zou jij je er aan houden? Geef je mening in de poll.