Verdeeldheid over e-mailprotocol

{mosimage}Enkel kort en zakelijk taalgebruik. Geen humor en liever niet als je veel vragen hebt. Het zijn enkele regels uit het 'protocol verantwoord e-mailgebruik' van de Hogeschool van Amsterdam. Op basis van een in 2011 uitgevoerd onderzoek onder tweehonderd docenten schreef een werkgroep de e-mailetiquette.

Avansmeerderheid
Moet Avans ook zo'n protocol instellen? Een meerderheid van de in totaal 389 respondenten op onze poll vindt dat om verschillende redenen niet zo'n slecht idee. Bijna de helft (43,3 procent) denkt dat docenten dan sneller gaan reageren. En in totaal 18,7 procent ergert zich aan e-mails in het weekend of onzin in zijn inbox. Ruim een op de drie (37,8 procent) vindt een e-mailprotocol een belachelijk plan.

Het intern verspreide protocol bij de Hogeschool van Amsterdam is een document van twee A4'tjes bestaand uit vier delen: gedragsregels voor e-mailgebruik, wanneer gebruik je je e-mail wel, wanneer gebruik je je e-mail niet en tips voor goed e-mailgebruik. Zo raadt de werkgroep bijvoorbeeld aan de e-mail niet te gebruiken als je een meningsverschil hebt of bij slecht nieuws.

Chatkanaal
De ondervraagden merkten op dat studenten, opgegroeid met de onlinecultuur, geen enkele schroom voelen om vragen te stellen aan hun docent, stelt voorlichtster Meike Verhaken in de Volkskrant. Ook bleken docenten het 'gebruik van e-mail als chatkanaal' tussen collega's als werkdrukverhogend te ervaren. [SD]