‘Vrouwen kopen een beleving’

Marketingstrateeg Erik Schampers is ervan overtuigd dat als je beter naar vrouwen luistert, je twee keer zoveel woningen kunt verkopen. Vrouwen doen 85 procent van alle consumentenaankopen en zijn daarmee de belangrijkste consumentengroep. Dat was de primaire boodschap tijdens zijn gastcollege op de L!NK bedrijvendag gisteren bij Avans in Tilburg.

{mosimage}Vrouwelijk denken

‘Denk je nu echt dat mannen het initiatief nemen tot een verbouwing? Nee, het zijn altijd vrouwen die iets gezien hebben in een woontijdschrift, lapjes stof verzamelen en met de plannen komen. Speel daar als bouwwereld dan ook op in. Help die vrouwen.’ Schampers gebruikt herkenbare voorbeelden om de studenten in de collegezaal, ongeveer 85 procent man en 15 procent vrouw, duidelijk te maken dat de bouwwereld meer vrouwelijk moet gaan denken.

‘Toch is de traditionele marketing nog steeds mannelijk van denken en doen’, aldus Schampers. Van boven tot onder in de bouw wordt er vanuit een mannelijke perspectief gedacht. ‘Neem Funda daar zie je allemaal foto’s van de buitenkant van flats. Wil je vrouwen interesseren plaats dan een foto van het uitzicht. Vrouwen redeneren dat ze dagelijks meerdere keren naar buiten kijken, het aanzicht zie je maar een à twee keer per dag.’

Laat het fijnste plekje zien

Projectontwikkelaars die in brochures vooral melding maken van vierkante meters en platte tekeningen zijn helemaal verkeerd bezig. ‘Natuurlijk, mannen en vrouwen doen samen de aankoop, maar de vrouw is degene die het project selecteert waar naar gekeken wordt. Verkoop daarom de beleving, dat is wat belangrijk is. Laat het fijnste plekje in het huis zien.’ [AR]