Bestuur HvA verbiedt printen 3D-pistool

{mosimage}Technisch onderwijsassistent Cees Boschman en Informaticadocent Willem Brouwer haalden de instructies en het bouwpakket van internet en gebruikten de 3D-printer van de hogeschool om een pistool te maken. Via Twitter kondigden zij maandag hun experiment aan. De HvA-medewerkers wilden een ‘ethische discussie rondom vrijheid van informatiedeling aangaan met studenten’.

Niet wenselijk

Het College van Bestuur van de HvA heeft de medewerkers daarop direct verboden om hun actie door te zetten. Het bestuur vindt het ‘niet wenselijk’ dat er wapens worden geprint op de HvA, aldus een woordvoerder tegenover studentenblad Folia.

Het 3D-printen begon dinsdag en het pistool zou gisteren klaar moeten zijn, waarna het in elkaar gezet kon worden. Alleen de slagpin en een kogel ontbraken nog. ‘Een slagpin kunnen we zelf in elkaar knutselen, maar we zijn niet van plan om het wapen te gaan testen met echte kogels. Dat is veel te gevaarlijk,’ aldus Boschman dinsdag tegenover Folia.

Ethische grens

Bestuursvoorzitter Louise Gunning licht in een reactie in dagblad Het Parool het staken van het experiment toe: ‘We hebben de printer halverwege stilgezet. Met onderwijsmateriaal mag je zelfs geen half wapen vervaardigen. Daarmee overschrijd je een ethische grens.’

Zij zegt te begrijpen dat docenten en leerlingen op zoek zijn naar de grenzen van wat internet mogelijk maakt. ‘Die discussie juichen wij ook toe. Maar dit is een voor de hand liggende grens en die willen we bewaken’, aldus Gunning in de krant. [LJ]