Bussemaker spreekt op Avans

{mosimage}Het congres wordt georganiseerd vanuit de diverse onderwijsinstellingen in Zuid-Nederland, dus Fontys, Avans, Hogeschool Zuyd, Hogeschool Zeeland, de NHTV, maar ook de particuliere instellingen Schoevers, SDO en Notenboom. Deze instellingen zitten samen in een regionaal overleg.

Meer bekendheid

Doel van het congres is meer bekendheid te geven aan associate degrees (Ad) en de wensen vanuit de verschillende partijen beter op elkaar te laten aansluiten in de toekomst. Het congres is bedoeld voor mensen uit het werkveld, maar ook bijvoorbeeld studieadviseurs en decanen uit het mbo.

Een Ad is een tweejarige opleidingsvorm die qua niveau tussen het mbo en hbo in zit. Het levert een wettelijk erkend hbo-diploma op. Sinds 2006 bestaan er associate degrees in Nederland, maar pas per aankomend studiejaar (september 2013) wordt de opleidingsvorm definitief in de wet opgenomen.

Politieke context

Bussemaker komt het officiële overheidsstandpunt over associate degrees uitleggen en de politieke context daaromheen. Als het aan Den Haag ligt, gaan in de toekomst meer studenten een Ad-programma volgen.

Het congres begint om 10.30 uur en duurt tot 13.30 uur. Tijdens de lunch is er een opleidingenmarkt en het programma wordt afgesloten met een paneldiscussie met onder andere minister Bussemaker en Avans-bestuursvoorzitter Paul Rüpp. Het hele programma vindt plaats in het Atrium in Den Bosch. [LJ]