Facebooken slecht voor je cijfers

{mosimage}Sms'en, muziek luisteren, surfen op het internet en sociale netwerken updaten. Uit een onderzoek van The Miriam Hospital's Centers for Behavioral and Preventive Medicine blijkt dat het ten koste gaat van je studieprestaties.

Twaalf uur per dag
Dit geldt met name voor de vrouwelijke eerstejaarsstudenten – zij zijn zo'n twaalf uur per dag bezig zijn met een vorm van digitale media. Volgens de onderzoekers leidt het overmatige gebruik van media tot lagere cijfers en slechte prestaties.

Vrouwen die meer dan de helft van hun dag besteden aan sociale media, maken vaak hun opdrachten niet af, skippen colleges. Slaaptekort en concentratieproblemen zorgen voor een negatief effect op hun prestaties. Gevolg: ze hebben minder zelfvertrouwen op academisch gebied.

Online kranten en tijdschriften
Ondanks de negatieve uitspraken over digitale- en sociale media van de studenten zijn de onderzoekers wél positief over het online lezen van kranten en tijdschriften en het luisteren naar muziek. Dit zou namelijk leiden tot betere prestaties.

Omdat studenten met hun smartphone vergroeid zijn, adviseren de onderzoekers om social media niet te verbieden. Docenten zouden het juist in hun voordeel moeten gebruiken om studenten met elkaar in contact te brengen, hen aan opdrachten te herinneren en discussies op gang te brengen. [SD]