Flinke stijging aanmeldingen Avans

{mosimage}Met 23 procent doet Avans het beter dan de meeste hogescholen. Landelijk zijn er 13 procent meer aanmeldingen. Dat blijkt uit gegevens van Studielink. Overigens wil het niet zeggen dat alle vooraanmelders ook daadwerkelijk beginnen bij de opgegeven studie, zo komen elk jaar dubbelinschrijvingen voor.

Stijgers en dalers

Van de voltijdopleidingen stijgt vooral Communicatie enorm met nu 94 procent meer aanmelders. Ook de opleiding Chemie lijkt in trek met 69 procent meer vooraanmeldingen ten opzichte van vorig jaar. De opleidingen Communication and Multimedia Design en Chemische Technologie lijken allebei te gaan krimpen met 23 procent.

Deeltijd

De animo voor een deeltijdstudie loopt landelijk af met 20 procent. Avans staat hier echter op een groei van 39,5 procent. Een groot deel daarvan zijn mensen die Fysiotherapie willen studeren. Op deze studie zit echter een numerus fixus. Van de meer dan honderd aanmelders kunnen er per september 2013 maar zestig starten bij Avans.

Numerus fixus

Er is een aantal mogelijke verklaringen voor de stijging in het aantal voormeldingen op dit moment van het jaar. Zo kennen de Avansopleidingen Commerciële Economie en Bedrijfskunde MER voor het eerst een numerus fixus. Scholieren die bij één van deze studies willen beginnen, moesten zich voor 1 mei inschrijven.

Daarnaast kan ook meespelen dat studiejaar 2013-2014 waarschijnlijk het laatste jaar is waarop studenten gebruik kunnen maken van de basisbeursregeling. Het kabinet is van plan de basisbeurs af te schaffen. Studenten die per september 2014 beginnen aan een studie moeten dan gaan lenen. [AR]