Ict-bedrijven bang voor personeelstekort

Ondanks de aanhoudende recessie is er volgens branchevereniging Nederland ICT de komende jaren genoeg werk te vinden in de sector, vooral voor hoogopgeleiden. In 2012 waren er niet zozeer te weinig ict’ers, als wel te weinig goede ict’ers. Ook in de toekomst zal er sprake zijn van een kwalitatief tekort, blijkt uit de net gepubliceerde ICT Marktmonitor.

{mosimage}19.600 onvervulde vacatures

Onzekerheid over de economie maakt het schatten van een tekort moeilijk. Maar ook als de recessie aanhoudt, zijn er volgens de marktmonitor over vier jaar 4.400 ict’ers te weinig. Mocht de economie na 2014 weer aantrekken, dan houden bedrijven naar schatting 19.600 onvervulde vacatures over. Het aantal studenten dat kiest voor een ict-opleiding stijgt, maar niet hard genoeg.

‘Welk scenario ook gevolgd wordt, er zal in 2017 een tekort aan ict-professionals bestaan’, concludeert de branchevereniging. Dat is nadelig voor de ‘innovatiekracht’ van Nederland en heeft bovendien ook gevolgen voor andere sectoren, vrezen de bedrijven. Zij wijzen bijvoorbeeld op de zorgsector, waar slimme ict-oplossingen het tekort aan zorgpersoneel zouden kunnen opvangen.

Cijfers komen niet overeen

De cijfers van Nederland ICT komen niet overeen met de laatste arbeidsmarktprognoses van het Maastrichtse Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) uit 2011. Dat voorspelde dat afgestudeerde informatici de komende jaren juist moeilijk een baan zullen vinden: softwareprogrammeurs en andere ict’ers zijn vaak jonge mannen die fulltime werken. Zij maken voorlopig geen plaats voor net afgestudeerden.

‘Er zit wel vaker een discrepantie tussen onze verwachtingen en die van het ROA’, reageert Michel van Schie van de branchevereniging. ‘Deze specifieke cijfers ken ik niet, maar wij baseren ons op het aantal onvervulde vacatures bij bedrijven in onze achterban en de verwachte uitstroom bij opleidingen. Dan zien we dat daar de komende jaren een groot gat tussen zit.’

Techniekpact

De oplossing ligt bij het onderwijs. Volgens voorzitter Harry van Dorenmalen zouden meer studenten moeten kiezen voor een informatica-opleiding. Hij is dan ook blij met het gisteren gesloten Techniekpact tussen onderwijs, werkgevers en de overheid.

Die afspraken moeten het al jaren dreigende tekort aan technici en bèta’s aanpakken. De ondertekenaars willen dat technische opleidingen populairder worden, dat meer gediplomeerden een technisch beroep kiezen en dat ontslagen technici elders in de sector weer aan de slag kunnen. [PV/HOP]