Spits populairste krant onder studenten

{mosimage}92 procent van de respondenten leest weleens een krant, waarvan 79 procent een gratis krant. 16,6 procent leest daarentegen juist geen betaalde kranten. Spits is de populairste gratis krant, in het onderzoek zegt 41 procent deze krant te lezen. 13,3 procent van de respondenten leest het Algemeen Dagblad, daarmee is het de best gelezen betaalde krant onder de studenten die deelnamen aan het onderzoek.

Nrc.next niet meer op een

Het Algemeen Dagblad heeft nrc.next van de eerste plaats gestoten. Vorig jaar stond deze nog met 17,6 procent op de eerste plek, nu is de krant gedaald naar een vierde plek met 8,4 procent. De Telegraaf is juist gestegen in de lijst naar een tweede plek met 11,1 procent. In 2012 stond de krant nog op een vierde plek. De Volkskrant staat onveranderd op de derde plek met 10,4 procent. Onder wo-studenten is deze krant wel het populairst. NRC Handelsblad staat op een onveranderde vijfde plek in de lijst van populairste kranten met 3,8% tegenover 4,6% vorig jaar.

Het verschil is bij de gratis kranten een stuk kleiner. Tegenover de 41 procent van Spits staat Metro met een percentage van 38 procent.

Regionale kranten

Van de regionale kranten scoort het Dagblad van het Noorden het beste met 2,6 procent. Het Noord-Hollands Dagblad volgt met 2,4 procent, het Eindhovens Dagblad en de Gelderlander kregen beide 2,1 procent van de stemmen. Deze regionale kranten kunnen op net zoveel trouwe lezers rekenen als dagblad Trouw, die ook door 2,1 procent van de studenten als favoriet wordt aangeduid.

Het Parool en Tubantia worden beide door 1,9 procent van de studenten als favoriete betaalde krant genoemd en dagblad de Limburger door 1,7 procent, net zoveel als BN|De Stem. Het Brabants Dagblad ontbrak vreemd genoeg in de opties, maar werd door 1 procent nog wel toegevoegd als favoriet.

14,3 procent van de respondenten heeft een abonnement op een krant, dat is iets minder dan in 2012 (14,7 %). 8 procent zegt nooit een krant te lezen. [AR]