Tilburgse kamerverhuur aan banden

{mosimage}Leefbaarheid neemt af
Het aantal gebieden met concentraties van kamerverhuurpanden neemt toe en de leefbaarheid van buurten neemt hierdoor af, menen Tilburgse bestuurders. Er komen nieuwe regels voor de verhuur van studentenwoningen, zo meldt Univers Online.

Voortaan ligt het afstandscriterium bij eengezinswoningen op 25 meter – vanaf de gevel van het pand. Als er binnen die afstand al een ander studentenhuis is, wordt een verzoek geweigerd. Bij appartementen geldt dat de vergunning wordt geweigerd als er in twee woningen boven, onder of naast de woning al sprake is van kamerverhuur.

Meer dan 50 procent
Er worden wel een aantal uitzonderingen gemaakt. Eerste uitzondering is het ‘wonen boven winkels’ in de binnenstad. Tweede uitzondering geldt voor appartementsgebouwen waar de concentratie aan kamerverhuur al meer dan 50 procent is, het zou dan niet logisch zijn dat door extra kamerverhuur de leefbaarheid afneemt.

De huidige situatie is volgens het Tilburgse college niet langer houdbaar: in aangewezen gebieden was kamerverhuur niet toegestaan vanwege een te hoge studentenhuispopulatie terwijl er voor andere delen van de stad geen beperkingen waren. Volgens wethouder Berend de Vries van Wonen scheppen de nieuwe regels helderheid: 'Iedereen kan binnenkort zelf beoordelen hoe de situatie in zijn of haar directe woonomgeving is en of een woning die in de verkoop staat wel of geen kamerverhuurpand kan worden.' [SD]