Afstuderen in een sloppenwijk

Sanne Vermijs en Madeleen Buth zijn vierdejaarsstudenten Verpleegkunde in Breda. In maart zijn ze naar Namibië vertrokken om een afstudeerproject te doen voor de minor Internationalisering. In de hoofdstedelijke sloppenwijk Katutura helpen ze mee in een soepkeuken.

{mosimage}Mais, pap of een vleespotje

‘Daar koken ze dagelijks voor vijfhonderd tot zevenhonderd kinderen. Mais, pap of een vleespotje. Vaak is dat het enige wat de kinderen die dag eten’, vertelt Madeleen. ‘De kinderen die hier komen, komen uit arme families en in bijna alle gevallen zijn de levensvoorzieningen heel slecht. HIV en tuberculose zijn daarnaast een groot probleem.’

De Avansstudenten hebben bij ouders, familie, vrienden en de Academie voor Gezondheidszorg geld ingezameld. Tot nu tot 1.800 euro. Daar hebben ze een aantal projecten mee opgezet.

Tandenborstels

Bijvoorbeeld een tandenborstelproject. Daarbij zijn er zeshonderd tandenborstels gekocht en uitgedeeld. ‘We hebben poetslessen gegeven en via Colgate allerlei posters gekregen. Verder hebben we op het gebied van hygiëne de kinderen geleerd hoe ze hun handen moeten wassen en hebben we zeep uitgedeeld.  We hebben veel schoenen en ondergoed gekocht in Chinatown Windhoek voor weinig geld en dat uitgedeeld in de soepkeuken. Ook hebben we voor de kleinere kinderen luiers gekocht. Er is een verbanddoos aangeschaft voor in de keuken en een grote hoeveelheid vitaminepillen’, zegt Madeleen.

{mosimage}Inmiddels hebben de twee studenten ook contact met een docent uit Canada die bezig is om een nieuw stuk grond aan te schaffen. Daar moet een grotere soepkeuken komen met onder meer een keuken, toilet en wasbakken. ‘De soepkeuken heeft Sanne en mij best wel geraakt daarom zouden we in de toekomst, als de nieuwe keuken in aanbouw is, ook graag weer terug willen om dan weer te helpen’, zegt Madeleen.

Kijk op Home of good hope voor meer informatie. [AR]