Spelletjes testen met kleuters

Derdejaarsstudenten Communication & Multimedia Design (CMD) in Den Bosch maakten als studieopdracht een reeks computerspelletjes voor kleuters. De kinderen moesten hun oordeel geven en het hele proces werd vastgelegd op beeld.

Creative Technology
Voor de ‘Verdieping’, een studieonderdeel voor Bossche CMD-studenten in hun derde jaar, kozen de studenten voor de richting ‘Creative Technology’. Hierin leren ze hun programmeerkennis verder ontwikkelen en dat toe te passen in een echt beroepsproduct. Dit jaar maakten de studenten applicaties voor kleuters.

Uit het niets moesten de CMD-studenten, solo of in duo’s, een computerspelletje maken voor die doelgroep: grafisch en functioneel ontwerp bedenken, de applicatie bouwen. Docent Adriana Quintero: ‘De ene student is meer van de ict, de ander meer van vormgeving. In de Verdieping komt alles samen.’ Zo verdiepten de studenten zich in boerderijdieren inkleuren, variaties op Memory en Zoek de verschillen, maar ook ufo’s uit de lucht schieten.

Proefpersonen
Quintero wist de perfecte groep proefpersonen. Naast CMD-docent is zij namelijk ook klassemoeder van groep 1/2a van basisschool De Matrix in Den Bosch, de klas van haar zoon Olivier. Quintero: ‘Kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud vinden eigenlijk alles nog leuk.’ Dus reisde de groep studenten na tien weken ontwerpen en ontwikkelen af naar de Bossche wijk Engelen voor de ultieme test.

Alles werd vastgelegd met foto’s en video. Gisteren werd de uiteindelijke videoreportage vertoond op Avans in Den Bosch. Zes kleuters van de basisschool waren erbij, samen met hun ouders. Ze vonden alle spelletjes ‘leuk’ en ‘makkelijk’, roepen ze in koor, als antwoord op de vragen van Quintero. Waarna ze een reepje Kindersurprise krijgen als beloning voor hun rol als testpanel.

Bekijk de foto’s, video en spelletjes hier.