Avans gestart met pilot extra tweede taal

Twee klassen van zestien studenten uit verschillende academies zijn deze week gestart met lessen Spaans en Duits. Het gaat om een pilot vanuit de focusgroep Internationalisering. De lessen worden Avansbreed aangeboden.

‘Met Spaans beginnen we echt op niveau nul. Studenten leren luisteren, schrijven en lezen in de Spaanse taal’, vertelt Rafael Perez Castilla, docent bij de Academie voor Marketing en Business Management. Tot januari gaat hij elke dinsdag studenten van onder andere Fysiotherapie en Sociale Studies Spaans bijbrengen. Vooral studenten Bouwkunde en van economische studies hebben gekozen om de Duitse cursus bij te wonen.

Tachtig aanmeldingen
De lessen zijn bedoeld voor Avansstudenten die binnen de eigen academie geen tweede buitenlandse taal kunnen leren. Na een oproep via de verschillende academies stroomden de aanmeldingen binnen, tachtig in totaal.

‘Omdat het om een pilot gaat hebben we maar plaats voor zestien studenten. Ik heb dus gekeken naar de motivering van studenten om Spaans te gaan leren’, zegt Perez Castilla.‘Er zijn studenten die gaan in januari stage lopen in Mexico, Peru of Argentinië maar spreken nog geen woord Spaans. Die studenten hebben natuurlijk voorrang gekregen.’

Extern diploma
De lessen kosten de student niks. ‘We leiden ze op zodat ze een extern diploma kunnen halen. Bij Spaans gaat het om een DELE-diploma. De kosten om aan het examen daarvan mee te doen zijn wel voor de student zelf’, zegt Perez Castilla. Zo’n tentamen kost rond de 80 euro.