Bredase studenten ‘mishandelen’ dieren

‘Die studenten leken wel jachthonden’, kopt BN DeStem vandaag. Volgens de krant zou een groep economiestudenten van Avans jacht hebben gemaakt op kippen, konijnen en kuikens in stadspark Valkenberg.

‘Het leken wel dolle jachthonden. Kippen en kuikens werden omsingeld. Er is tegen broeikasten geschopt. Die beesten waren helemaal in paniek. Ik zag een haan wegrennen met waarschijnlijk een gebroken vleugel. Een gillende student er achteraan. Mijn kinderen zijn er beduusd van’, vertelt Jeroen Vonhögen in de krant.

Welke economiestudenten
Een uit de hand gelopen introductie, maar van welke economiestudenten dan? Het kunnen niet de studenten van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) geweest zijn. Dat zegt directeur Edwin Verlangen:

‘De introductie van de AAFM vindt plaats in groepen die worden begeleid door docenten. De groepsopdrachten zijn van tevoren binnen het docententeam met het management afgekaart. Een academie met duurzaamheid en maatschappelijk bewustzijn hoog in het vaandel zal nooit en te nimmer dergelijke laakbare opdrachten, zoals beschreven in het artikel, verstrekken. Onze studenten hadden de opdracht om in de fraaie omgeving van het Valkenberg kringgesprekken te voeren om elkaar beter te leren kennen. Iets geheel anders dan de walgelijke taferelen die in BN DeStem worden beschreven.’

Naar de Biesbosch
Studenten van de Academie voor Marketing en Business Management (AMBM) dan? Ook dat lijkt uitgesloten zo vertelt Ingrid Maathuis van de AMBM. ‘Wij zijn met alle eerstejaarsstudenten naar de Biesbosch geweest net zoals andere jaren.’

Het zijn dus geen economiestudenten van Avans die zich misdragen hebben? Maar wie dan wel? Ook de opleiding Communicatie had gisteren een introductie in het Valkenbergpark. ‘Daar waren docenten bij als begeleiding. Ik heb andere groepen studenten opdrachten zien uitvoeren die ik persoonlijk niet zo classy vond. Dieren vangen was in ieder geval geen opdracht van ons’, zegt Ineke van Hal.

‘Dit jaar waren sommige groepjes iets te fanatiek’

‘Ja, inderdaad onze studenten moesten in het park een dier vangen en loslaten’, bevestigt Marvin Kerremans van studentenvereniging Socialize. Vorig jaar stond dezelfde opdracht ook op het programma voor eerstejaarsstudenten van de Academie voor Sociale Studies Breda. ‘Toen ging dat goed. Dit jaar waren sommige groepjes iets te fanatiek.’

De studenten zijn aangesproken door de politie en ook de leiding van de introductie heeft de betrokken studenten nog even apart genomen. ‘De opdrachten zijn overigens vooraf ingezien door de academiedirectie en die heeft alles goedgekeurd’, besluit Kerremans.

De huidige directie van de ASB zegt dat het programma niet aan hen is voorgelegd, de opdracht ‘is onacceptabel’ en er zal een gesprek volgen met de verantwoordelijken. ‘Dit mag niet nog een keer gebeuren.’