Bredase studentenkamer duurst

Studentenkamers in Avansstad Breda zijn het duurst in Brabant. Om de woningnood en de hoge huurprijzen tegen te gaan, gaat de gemeente kantoorpanden ombouwen.

Bredase studentenkamers zijn het duurst in Brabant; een kamer kost daar gemiddeld 342 euro. Maar ook in de andere Avanssteden is een studentenkot niet goedkoop. In Tilburg ben je gemiddeld 314 euro kwijt en in Den Bosch betaal je 307 euro voor een studentenkamer. Dit blijkt uit de gegevens van de Nationale Studenten Enquête (NSE), bijna 70.000 uitwonende studenten vulden deze in.

Kantoorpanden ombouwen
Bredase wethouder Bob Bergkamp geeft aan dat de gemeente kantoorpanden wil ombouwen voor kamerbewoning om de woningbouw onder studenten te verminderen en de huren omlaag te brengen: ‘Dat zou natuurlijk al een heel goede stap zijn. Maar waarschijnlijk niet goed genoeg om alle huisvestingsproblemen van studenten in één klap op te lossen’, laat hij Omroep Brabant weten.

12 euro duurder
Door het grote verschil tussen vraag en aanbod stijgen de huurprijzen voor studentenkamers ook dit jaar weer verder door. De gemiddelde bruto huurprijs die uitwonende studenten betalen is 341 euro per maand, dat is 12 euro meer dan begin 2012.

Kamernet.nl signaleerde eerder al dat studentenkamers duurder worden, maar ook groter. De NSE kan daar echter geen uitsluitsel over geven omdat de studenten niet aan hoeven te geven hoe groot – of klein – hun kamer is.