Crowdfunding voor anorexia-docu

Oud-kunststudent Marleen Hoftijzer gaat een educatieve documentairefilm maken over anorexia bij ouderen, een thema waarover nog maar weinig is geschreven en gezegd. Via crowdfunding-website Voordekunst.nl probeert ze nu het benodigde geld daarvoor bij elkaar te krijgen.

Voor haar afstuderen in 2012 maakte Marleen Hoftijzer het filmpje ‘Leidje, 84 jaar, 36 kilo’. De film van ongeveer 8 minuten vertelt het verhaal van Leidje, een bejaarde dame die eigenlijk al sinds haar twintigste anorexia heeft. Marleen is Leidje sindsdien blijven volgen. Nu wil de oud-student haar documentaire uitbreiden naar 25 minuten, met beelden van de familie van Leidje en een interview met een medisch expert.

Controle
Marleen verdiepte zich voor haar afstudeerproject in anorexia. ‘Slechts bij een heel klein deel van de patiënten komt anorexia door beelden uit de media of mode. In 90 procent van de gevallen is een traumatische gebeurtenis de oorzaak. Mensen zoeken een manier om controle te houden: over hun lichaam hebben ze wél de controle.’

Leidje is overigens nooit behandeld voor haar ziekte en ze erkent ook niet dat ze een eetstoornis heeft. ‘Ik laat haar in mijn film heel erg in haar waarde, ze krijgt geen stempel.’ De bejaarde dame is recent verhuisd naar een ander verzorgingshuis en de nieuwe eet- en leefgewoonten leveren haar weer veel stress op. ‘Ze eet nu op andere tijden en samen met andere mensen in plaats van alleen. Daardoor is ze de controle weer kwijt. Dit heb ik weer gefilmd: het verhaal gaat verder.’

Educatief
De nieuwe documentaire wordt een educatieve film, die in de zorgsector gebruikt kan worden of in het onderwijs, voor voorlichting of als lesmateriaal. Op crowdfunding-website Voordekunst staat sinds deze week het project van Marleen. Ze heeft 3.200 euro nodig en heeft tot begin oktober de tijd om dat geldbedrag bij elkaar te krijgen door donaties op de website.

Marleen studeerde in 2012 af op Fotografie aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda. Haar afstudeerwerk bestond, naast de film over Leidje, uit een fotoserie over dikke mensen in India, waar ze toen door Punt over is geïnterviewd.