Sportiom en Avans tekenen bij

Avans gaat opnieuw een samenwerkingsovereenkomst aan met sportcentrum Sportiom in Den Bosch. Medewerkers en studenten van Avans kunnen dus ook het komend jaar goedkoop blijven sporten.

Voorheen sportten docenten en studenten van Avans in Den Bosch bij het Koning Willem I College. Sinds de zomer van 2012 doet Avans zaken met het Bossche sportcentrum Sportiom, gelegen in Oost, naast het voetbalstadion van FC Den Bosch. Sindsdien zijn er drie keer zoveel sportabonnementen aan studenten verkocht. Sportiom en Avans hebben nu weer bijgetekend.

Daluren
Nieuw is dat er voortaan in de minder drukke uren extra goedkoop gesport kan worden. Vanaf 11,60 euro per maand (139 euro per jaar) heb je als Avansstudent zo’n dalurenabonnement. De daluren zijn op doordeweekse dagen van 09.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 15.00 uur.

Met een duurder abonnement kan de student ook in de spitsuren terecht. Volgens het Brabants Dagblad is dit vooral om de “gewone” leden waar voor hun geld te blijven geven. ‘We willen juist ook voor onze vaste clubleden kunnen garanderen dat de apparatuur beschikbaar is als zij komen’, aldus een woordvoerder van Sportiom in de krant van woensdag.

NSE
De sportvoorzieningen scoorden bij Bossche Avansstudenten in de laatste Nationale Studenten Enquête (NSE) niet zo goed. Waar de locaties Breda en Tilburg met een score van 3,17 en 3,29 (op een schaal van 1 tot 5) het goed doen, scoort de locatie Den Bosch in de NSE met 2,72 een stuk minder. Ook bij de academies afzonderlijk scoorde Den Bosch op studentensport steeds ondermaats.

Als mogelijke oorzaak voor de lage score gaf studentensportcoördinator Leontine Thelissen de onbekendheid met Sportiom. Ook de verre afstand van Avans en de minder gevestigde naam van het Sportiom, in vergelijking met Breda en Tilburg, zouden oorzaken kunnen zijn. Bossche Avansstudenten zouden bovendien vaker thuis blijven wonen en daar ook (blijven) sporten.

De NSE-score voor de Bossche sportvoorzieningen is overigens wel gestegen ten opzichte van de NSE van het jaar ervoor.