Studentenhuizen makkelijk doelwit

Studentenhuizen zijn voor inbrekers een makkelijk en dankbaar doelwit. De beveiliging is lang niet altijd optimaal en er is altijd wel meer dan één laptop, smartphone of tablet te vinden.

De gemeente Breda en de politie komen daarom met een aantal tips om je studentenkamer en studentenhuis beter te beveiligen:

Deur altijd op slot
Doe je kamerdeur altijd op slot als je even niet op je kamer bent. Doe de voordeur ’s nachts op het nachtslot. Sluit ook je kamerdeur ‘s nachts van binnen. Leg nooit reservesleutels op een handig plekje buiten, zoals onder de mat.

Laat buiten in je tuin of op je balkon geen spullen staan waarvan je niet wilt dat ze worden meegenomen. Zet ze binnen in huis of in een goed afgesloten schuur. Doe de ramen dicht als je weggaat. Woon je op de begane grond wees dan extra bewust van open ramen. Sluit de ramen als je je kamer verlaat ook als je nog in huis bent.

Maak back-ups
Laat geen waardevolle spullen in het zicht liggen, zoals een laptop zichtbaar op de vensterbank, zeker niet als je een weekend weg gaat. Natuurlijk is een inbreker niet uit op je scriptie, maar je bent hem wel kwijt als hij je laptop steelt! Maak back-ups van belangrijke bestanden op je laptop of pc. Of mail ze naar je eigen e-mailadres waar je overal op kan inloggen, bijvoorbeeld Hotmail of Gmail.

Installeer via de website http://www.hier-waak-ik.nl een volg-app voor je smartphone, laptop of tablet. Door het installeren van volgsoftware help je de politie bij het lokaliseren van je apparatuur. Informeer bij diefstal meteen de politie en doe altijd aangifte. Ga nooit zelf verhaal halen!