‘Studeren nu het nog kan’

Deze week beginnen in diverse steden in Nederland de introducties voor nieuwe studenten. De kampen, feesten en sportdagen puilen uit, zo melden diverse media. Het hoge aantal deelnemers aan de introductieweken is een voorbode voor het nieuwe studiejaar.

Wereldreis
Onder andere NRC peilde bij de organisatoren van de introweken hoeveel studenten er meedoen. Er is een ‘onverwacht groot aantal deelnemers’. Volgens bestuurslid Jette Pellemans van de Utrechtse UIT-week denken jongeren bij zichzelf: ‘Studeren nu het nog kan’. Wereldreizen en tussenjaren worden uit- of afgesteld, nu de regels rondom studeren steeds strenger worden.

De basisbeurs zou al vanaf studiejaar 2014-2015 afgeschaft worden, maar Onderwijsminister Jet Bussemaker stelde dat afgelopen juni op het laatste moment een jaar uit: tot studiejaar 2015-2016. Alleen voor masterstudies wordt het sociale leenstelsel straks al per september 2014 van kracht. Maar veel studenten hadden in juni natuurlijk hun toekomstkeuze al gemaakt.

Numerus fixus
Eind mei schreef Punt al dat het aantal vooraanmeldingen op Avans voor het studiejaar 2013-2014 op dat moment 23 procent hoger ligt dan in dezelfde periode in 2012. Hierbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat Commerciële Economie en Bedrijfskunde MER voor het eerst een numerus fixus hebben, waarvoor studenten zich vóór 1 mei moesten inschrijven.

Volgens Spits zijn de cijfers voor het hbo zelfs nog hoger uitgevallen: landelijk zouden er 25 procent meer aanmeldingen zijn op hogescholen, ten opzichte van 2012. Op universiteiten is dat 10 procent meer, zo schrijft de krant woensdag.

Pas na september maken de meeste hogescholen en universiteiten hun officiële cijfers over de nieuwe studentenaantallen bekend.