Brand studentenflat is aangestoken

De politie heeft gistermiddag na technisch onderzoek bevestigd dat de brand in de studentenflat aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch is aangestoken. De bewoners van de uitgebrande gang op de zesde verdieping zijn weer thuis.

Zwartgeblakerde muren en deuren, een penetrante brandlucht en een hoopje zwarte prut waar het tapijt heeft gestaan. De gang op de zesde verdieping van de studentenflat aan de Onderwijsboulevard, pal naast Avans, is onherkenbaar beschadigd. De politie deed er gisteren technisch onderzoek en bevestigde wat ze al vermoedde: brandstichting.

Terpentine
Volgens studenten in de flat waren de in de fik gestoken spullen van een meisje, een nieuwe bewoonster van de studentenflat, die deze week aan het verhuizen is. Ze had haar meubels een paar dagen in de gang neergezet, mogelijk omdat ze nog moest verven. Het verhaal gaat dat er ook terpentine bij de spullen stond.

Deur opengebroken
Avansstudent Wouter woont in de zwartgeblakerde gang. Woensdagavond was hij uit, maar tegen enen werd hij gebeld door een huisgenoot over de brand. ‘Toen ik thuiskwam, stond er al overal brandweer en politie. Mijn slaapkamerdeur is opengebroken door de brandweer: ze dachten dat er nog iemand binnen was.’

brand-studentenflat-extra
Van der Valk-hotel
Samen met zijn huisgenoot is Wouter de rest van de nacht gaan slapen in een Van der Valk-hotel. De rekening werd voor hen betaald. ‘Daar hebben we zelf geen cent van hoeven te betalen. Dat was wel netjes geregeld.’ Pas gisteren, tegen het begin van de avond, mocht de Avansstudent weer zijn huis in. Hij heeft alle ramen tegen elkaar open staan om te luchten. Gelukkig zijn zijn eigen spullen onbeschadigd.

Dronken, baldadige bui
De brand heeft wel indruk gemaakt op alle in de flat woonachtige studenten: iedereen weet ervan, het is het gesprek van de dag. De meesten gaan ervan uit dat een bewoner in een dronken en baldadige bui, na het uitgaan misschien, de spullen heeft aangestoken. De politie onderzoekt momenteel de verdere omstandigheden rondom de brand.