Parkeerproblemen? Lezers komen met oplossingen

De noodbrief van omwonenden van Avans in Breda die de parkeeroverlast meer dan zat zijn, heeft vorige week nogal wat losgemaakt. Lezers van Punt zijn niet te beroerd om met oplossingen te komen voor het probleem.

Het parkeerprobleem is in 2009 ontstaan nadat Avans voltijdstudenten de toegang tot het eigen parkeerterrein weigerde. Studenten met auto’s parkeren sindsdien hun wagens in de wijken rondom de school. Dat leidt tot overlast bij bewoners,  die daarom een noodbrief hebben verstuurd naar de Bredase gemeenteraad.

Op de website van Punt zijn dankzij lezers veel oplossingen binnengekomen voor het probleem:

– Verbeteren openbaar vervoer van en naar de Hogeschoollaan. Volgens Hans komt het maar al te vaak voor dat buschauffeurs de haltes bij Avans overslaan omdat de bus al vol zit.

– Aanleggen van een transferium. Studenten parkeren aan de rand van Breda en kunnen met een directe busverbinding naar de hogeschool, oppert Suze.

– Studenten uit een woonplaats met een slechte busverbinding moeten maar op kamers.

– Bewoners moeten parkeervakken krijgen op kenteken, studenten kunnen dan gebruik maken van de overige ruimte.

– Invoeren van parkeervergunningen voor omwonenden en betaald parkeren voor mensen van buiten de wijk, schrijft Johan.

– Een extra parkeerterrein aanleggen op het braakliggende voormalige JEKA-terrein aan de overkant van de Molengracht.

– Parkeergelegenheid aan de Lovensdijkstraat verbeteren.

– Parkeerterrein van Avans ook openstellen voor studenten, vol is vol. Medewerkers die later starten kunnen ook met OV komen.

– Een parkeergarage bouwen voor studenten en medewerkers samen met instellingen en bedrijven in de buurt.

Reactie College van Bestuur
Inmiddels heeft Marja Kamsma van College van Bestuur van Avans gereageerd op de klachten vanuit de buurt. ‘Avans heeft 16.000 studenten in Breda. Wij krijgen geld van de overheid voor onderwijs, niet om parkeervoorzieningen te creëren’, zegt ze in een artikel in BN DeStem van afgelopen zaterdag.

Kamsma zegt begrip te hebben voor de klachten van bewoners van Brabantpark, maar kan naar eigen zeggen weinig voor hen doen.  Volgens haar is er maar één oplossing voor de problemen. ‘Voer betaald parkeren in Brabantpark in. Maar naar wat ik begrepen heb, voelen de bewoners daar weinig voor’, aldus het bestuurslid in de krant.

Gesprek met omwonenden
Kamsma wil een delegatie van omwonenden uitnodigen voor een gesprek, ook al heeft de school hen op het eerste gezicht weinig te bieden. ‘Maar het is altijd goed elkaar eens te spreken en de bewoners ons dilemma uit te leggen.’

Char

En mocht je nu geen gratis OV-chipkaart hebben? Of een slechte aansluiting? Je kunt ook moeilijk wensen dat die personen op kamers gaan aangezien het door het huidige leenstelsel onbetaalbaar gaat worden voor studenten.

2014-12-02 19:43:34

Michael

Studenten kunnen nog steeds gewoon met het openbaar vervoer gaan. Daar bestaat de studenten OV-chipkaart nog steeds voor. Het idee van een transferium is ook een goede oplossing, maar dan niet voor alleen maar studenten van Avans, maar voor heel Bred

2013-10-12 01:01:36