Spareribs: krokant met zoet laagje honing

Elk zichzelf respecterend eetcafé heeft er een: een daghap die op zo’n smoezelig krijtbord staat geschreven. Maar zijn het kliekjes van de vorige dag of zijn ze ook écht lekker? Deze maand nemen we Tilburgse daghappen onder de loep.

De spareribs van eetcafé Roefus in Tilburg blijken het enige smaakvolle op het bord. Die zijn dan ook wel écht lekker: veel vlees, lekker krokant en een zoet laagje van honing.

Ondergedompelde frieten
Wederom zijn de frieten te krokant gebakken in de frituur (lees: te vaak ondergedompeld in de frituur). De zwarte exemplaren die je eruit moet halen voordat je aanvalt, bewijzen dat. Nu is het algemeen bekend dat studenten van frituren houden, maar dat betekent nog niet dat alles ook naar frituurvet moet smaken. De mayonaise met een Belgisch tintje is slechts een schrale troost.

De sla stelt niets voor, die ligt er duidelijk voor het oog. Van een luttel blaadje sla met een schijfje tomaat en komkommer van gisteren – dat allemaal gedrenkt in olijfolie – loopt het water mij niet in de mond. Gelukkig hebben we de spareribs nog.

Halflege borden
Roefus staat bekend als hét studenteneetcafé in Tilburg, de tent zit dan ook afgeladen vol met studenten. Gezellig maar daardoor hebben de tafels op het kleine terras geen prioriteit en blijven we een poosje staren naar onze (half)lege borden. Jammer.

Spareribs 7,95 euro
Eetcafé Roefus, Schouwburgring 190 Tilburg