Terug naar overzicht

Vernieuwde iAvans: stap in goede richting

Het iAvans-portaal is vernieuwd, dat zie je, maar merk je het ook? Hier een eerste gebruikerstest van Punt.

Het eerste wat opvalt aan de nieuwe versie van iAvans is de vormgeving, die is fors aangepakt (dat was ook nodig). Een enorme verbetering ten opzichte van de saaie Commodore 64-achtige layout van de vorige versie. De huisstijl van Avans is vertaald naar het portaal en het geheel ziet er gelikt uit. Er wordt niet enorm uitgepakt met flashy afbeeldingen, maar dat is ook nergens voor nodig. Een portaal draait vooral om functionaliteit.

Startpagina
De beginpagina geeft snel alle informatie die je eigenlijk wilt hebben. Je laatste mail en Groupwise-agenda, nieuws van Punt natuurlijk en informatie uit de organisatie. Als gebruiker kun je ook favorieten toevoegen van andere pagina’s. Deze verschijnen dan in één overzicht in je startpagina. Nadeel is dat je een eindje naar beneden moet scrollen wil je die favorieten zien. Deze balk, wíl hij goed gebruikt worden, màg wel een stuk naar boven.

Favorieten
Het toevoegen van favorieten is in principe een eitje, maar je loopt binnen het portaal tegen een aantal verassingen aan. We nemen als voorbeeld het formulier om reiskosten te declareren. Onder DPAO vind je vier zoekresultaten waarvan twee met de titel reiskostendeclaratie, een declaratieformulier en een formulier fiets voor woon-werkverkeer. Teveel keuzes? Zeker als blijkt dat van de vier zoekresultaten er drie verwijzen naar een niet bestaande pagina. Jammer, het portaal moet dus wel opgeschoond worden. Als je eindelijk het juiste declaratieformulier hebt gevonden, hoef je alleen rechtsboven op de ster te klikken en het formulier zit in je favorieten.

iAvans-declaratie-460

Agenda
Een andere functie binnen het portaal is de agenda die duidelijk staat aangegeven bovenin het portaal. Deze agenda biedt een overzicht van komende activiteiten binnen Avans. Helaas ontbreekt bij duidelijke data. Je kunt niet in een oogopslag zien wat er bijvoorbeeld deze week bij Avans staat te gebeuren. Gemiste kans of worden de data later toegevoegd?

iAvans-agenda-460

Dienstenpagina
Na de introductie van het vorige portaal, maakten veel medewerkers nog steeds vooral gebruik van de zogenaamde dienstenpagina. Die zit ook nu nog in het portaal onder de kop Heimwee, voor wie wil terugblikken. Maar dat is niet meer nodig. De nieuwe versie van iAvans versie  is veel overzichtelijker en gebruiksvriendelijker dan de voorganger. Het is wel zaak dat de inhoud wordt opgeschoond en de links naar niet bestaande pagina’s worden verwijderd. Natuurlijk zijn er nog andere dingen die beter kunnen zoals de genoemde agenda, maar de nieuwe iAvans is een goede stap in de juiste richting.

Punt. Of had jij nog wat?

Piet

@A. kaluga.avans.nl moeilijker is het niet.

2024-05-08 13:20:59

A.

Nieuwe site is niet navigeerbaar. Ik kan deze niet eens meer gebruiken om kaluga te vinden, wat al bijna onmogelijk was.

2024-05-06 13:47:49

Jessica

Hoe kan men het een stap in de goede richting noemen? Elke keer als ik het nodig heb krijg ik wel weer een storingsmelding of een surf content fout. Ook duurt inloggen heel erg lang. Ik heb het dan nog niet over de site zelf. Erg rommelig.

2013-09-24 06:59:59

Ilse

De nieuwe Iavans geeft veel fouten en is erg rommelig. Veel te veel blokjes met elk weinig informatie. Veel is slecht te vinden doordat de indeling niet logisch is. Maak weer een groot overzicht met alles dan heb je maar 1 pagina nodig

2013-09-18 20:03:31

Meer lezen?