Vierde poging hbo-studie mislukt

Een student Communicatie kreeg een negatief bindend studieadvies en tekende beroep aan. Hij wil uitstel want ondanks een vierde poging om een hbo-opleiding te volgen, gelooft de student in zichzelf.

De opleiding Communicatie is niet de eerste keuze voor de student, dit heeft hij ook aangegeven tijdens zijn intakegesprek met zijn studieloopbaanbegeleider. Hij probeerde het drie keer eerder bij Avans, maar deze pogingen waren niet vruchtbaar. Ook kreeg hij een negatief advies om aan de opleiding Communicatie te beginnen.

Handvatten
‘Ik heb al langer problemen met studeren, op de middelbare school ook al. En door persoonlijke problemen de afgelopen jaren, kon ik me nog moeilijker focussen op mijn studie. Maar met handvatten kom ik er wel’, zegt de student tijdens de zitting van het College van Beroep voor de Examens (COBEX) afgelopen maandag in Breda.

Psychologisch onderzoek
‘Daarom heb ik een psychologisch onderzoek op laten stellen waaruit blijkt dat ik meer tijd nodig heb voor tentamens’, aldus de student. Hij kreeg die extra tijd dan ook in het laatste blok. Daarnaast zette hij zijn functie bij de Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad en zijn lidmaatschap van een studentenvereniging op een laag pitje. ‘Ik heb alles laten varen wat me zou kunnen afleiden.’

Maar ook dit mag niet baten, de student behaalt uiteindelijk 39 van de 52 benodigde studiepunten. Volgens zijn studieloopbaanbegeleider was het sowieso een hopeloze zaak geweest: ‘Misschien moet hij een opleiding op een ander niveau gaan volgen, daar hebben we het al vaker over gehad.’

Focus op studie
Het student-lid van het COBEX vraagt de student wat hij er zelf aan gedaan heeft om alsnog te slagen. ‘Ik heb zoals gezegd andere dingen op een laag pitje gezet en mij helemaal gefocust op de studie. Ik heb te laat om hulp gevraagd’, geeft de student toe, ‘maar ik ben ervan overtuigd dat met wat handvatten, bijvoorbeeld een cursus, ik deze opleiding kan afronden.’

Dit wordt betwist door de examencommissie want ondanks dat de student zijn toekomst bij Avans ziet, geeft de examencommissie aan dat er geen stijgende lijn zit in de resultaten van de student, ook niet nadat hij extra tijd heeft gekregen.

De zaak is ongegrond verklaard.