Afstudeerders winnen 40.000 euro op filmfestival

Oud-kunststudenten Inge Persoon en Ingrid Kamerling hebben dinsdagavond op het Nederlands Film Festival (NFF) een zogeheten ‘Wildcard’ gewonnen, voor de meest talentvolle jonge filmmakers. Ze wonnen beiden 40.000 euro om een nieuwe documentairefilm mee te maken.

Inge Persoon en Ingrid Kamerling studeerden beiden af op Audiovisuele Vormgeving aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda. Uit alle ingestuurde eindexamenfilms van de lichting van dit jaar werden Inge en Ingrid verkozen tot winnaars.

Keuzestress
Ingrid won met haar documentaire In het hoofd van mijn hoofdpersonen. Inge maakte de film Ingewikkeld, over haarzelf en haar keuzestress als afstuderende twintiger.

De Wildcards worden elk jaar tijdens het NFF door het Nederlands Filmfonds aan de drie meest talentvolle jonge filmmakers uitgereikt, op basis van hun afstudeerwerk. De derde wildcard ging naar de Bredase Anna Peeters, die afstudeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Première
De drie winnaars mogen ieder met 40.000 euro op zak een nieuwe documentairefilm maken, onder begeleiding van een producent en een regiecoach. De filmmakers mogen zelf bepalen waarover. Het is de bedoeling dat de films op het NFF van 2014 in première gaan.