Collegegeld stijgt naar 1.906 euro

Volgend studiejaar gaan studenten voor het eerst meer dan 1.900 euro collegegeld betalen: 1.906 euro. Dat is 71 euro meer dan nu.

Als het tarief in dit tempo blijft stijgen, moeten ze in september 2016 meer dan 2.000 euro betalen. Vijf jaar geleden waren ze nog een stuk goedkoper uit. Toen was het tarief 1.565 euro.

Het nieuwe bedrag staat in een regeling van het ministerie van OCW. Er is geen wetswijziging voor nodig.

Jaarlijks 22 euro extra voor salaris docenten
Het collegegeld volgt de inflatie. Bovendien is vijf jaar geleden besloten dat er jaarlijks 22 euro bij komt. Dit geld wordt gebruikt om leraren en hbo-docenten naar een hogere salarisschaal te promoveren, zoals het ministerie en de onderwijsinstellingen met elkaar hebben afgesproken.

Studenten betalen het wettelijk collegegeld voor hun bacheloropleiding zolang ze nog geen bachelordiploma in het hoger onderwijs hebben behaald. Hetzelfde geldt voor hun masteropleiding.

Instellingscollegegeld
Als studenten na hun eerste studie een tweede willen volgen, betalen ze in principe het instellingscollegegeld: dat is het tarief dat universiteiten en hogescholen zelf mogen vaststellen. Vaak is dat duizenden euro’s hoger, maar soms ook niet.

Het lage, wettelijke tarief geldt wel voor studenten die na hun eerste opleiding een zorg- of onderwijsopleiding gaan volgen. Want de politiek wil mensen niet ontmoedigen om alsnog voor de zorg of het onderwijs te kiezen.

Studenten hoeven maar één keer het wettelijke collegegeld te betalen, ook als ze twee studies volgen. Bovendien mogen dubbelstudenten beide studies tegen het lage tarief afmaken.

De redactie van de Keuzegids merkte het nieuwe tarief als eerste op. Studeren wordt 4 procent duurder, twitterde die.

Anne

Als Avans NOG meer geld gaat vragen, mag de koffie toch écht wel gratis!

2014-03-07 20:14:48

femke

als je nou nog zou betalen voor degelijk onderwijs.. maar ook dat doe je niet! ik word ook niet gesponsord door mijn ouders en moet het zelf bij elkaar werken. verder niet erg, maar nu betaal ik zodat ik stage kan lopen en meer niet..

2013-10-15 13:57:00

T.

Dat er een overschot is aan hoogopgeleiden is ook onzin. Dat overschot is er wellicht wel, maar om dat te gaan filteren op rijken-armen, is wel een grote onzin. Bovendien is dit niet om dat probleem op te lossen. Dit is gewoon weer schatkistvullen.

2013-10-07 16:29:26

T.

Echt te belachelijk voor woorden dit. Collegegeld omhoog, ALWEER, maar tegelijkertijd ook plannen maken om de stufi er volledig uit te gooien en de OV-jaarkaart een kortingskaart te maken. Ping ping! Fijn, als je als student alles zelf moet betalen.

2013-10-07 16:28:27

P

Het is zeker waar dat ik mij ook schaam voor het huidige aanwezige niveau op Avans. Helaas is dat nu overal aanwezig. Zeker in omgeving Rotterdam krijgt men haar VWO diploma gratis bij een pakje boter.

2013-10-07 12:27:54

T

Lekker dan half jaar stage en half jaar maar een paar toetsen inhalen en daar betaal je dan al 1900 euro voor, laten ze voor stages dat collegegeld maar eens afschaffen. Dat zou wel een goede regeling zijn!

2013-10-07 09:57:02

Claudia

dit is echt belachelijk! Ik woon op mezelf en wordt niet gesponsord door pap en mam en moet alles zelf betalen! Erg..nee? Maar dit is te gek voor woorden..ik moet nu nog harder om onderwijs te kunnen volgen..echt belachelijk!

2013-10-07 09:05:05

Froukje

De selectie gebeurt dus idd steeds vaker op hoe rijk je paps en mams zijn, en niet op het stel hersens dat je hebt.. idioterie..

2013-10-06 11:28:40

Anoniem

Op 17 september stond dit in de Staatscourant 2013-25658 (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-25658.pdf). Alle hogescholen zijn hier die dag over geïnformeerd, terwijl de redactie van de Keuzegids er pas op 4 oktober over twitterde.

2013-10-05 17:27:24

Michael

Iedereen haalt tegenwoordig voor een appel en een ei een HBO of universitair diploma, vooral met instanties zoals LOI en NCOI. Dit is een verkeerde ontwikkeling, want juist op het MBO niveau hebben we veel vakmensen nodig. Meer is niet altijd beter!

2013-10-05 16:43:14