Feuten: Het Feestje

Overspel, bier, overal schijt aan hebben en naar de klote gaan. Lekker oppervlakkig. Alle vooroordelen over studentenverenigingen worden bevestigd in Feuten: Het Feestje.

Oud-lid en advocaat Bram Wagtmans (Manuel Broekman) kan de heimwee naar zijn onstuimige studententijd niet weerstaan. Hij ontvlucht zijn baan, vrouw en kind en besluit er een Koningsavond van te maken tijdens het jaarlijkse inschrijffeest van H.S.C. Mercurius, zoals de mannen dat vroeger ook deden.

200 politie-agenten
Er blijft het verenigingsleven niets bespaard in de film. Het feestje (lees: zuipfestijn) loopt – hoe kan het ook anders – uit de hand. Als tweehonderd politie-agenten het pand omsingelen en uiteindelijk zelfs de ME moet ingrijpen, worden de vooroordelen lichtelijk overtrokken maar het zorgt wel voor de grappigste scenes.

Nieuwkomer Elias de Leeuw (Daniel Cornelissen) zet de rol als überknor (voor de leken: knor staat voor Kent Niet Onze Regels) perfect neer tegenover de inmiddels burgerlijke, afgestudeerde generatie. Die overigens wordt gespeeld door de vertrouwde cast van Feuten.

Dampende lichamen
Van onderliggende verhaallijnen die de serie succesvol maken, ontbreekt elk spoor in de verfilming van de BNN-serie. Jammer. Het levert voornamelijk dampende lichamen in de sociëteit en studentikoze humor op; herkenbaar voor (oud-)verenigingsleden en vermakelijk voor het brede publiek.

Feuten: Het Feestje draait nu in de bioscoop.