Kunststudenten lossen bedrijfsproblemen op

Het afval op Lowlands, de wachtrij voor het Van Gogh-museum of de website van jeansmerk G-Star. Zo’n tweehonderd kunststudenten bogen zich vorige week over concrete bedrijfsvragen van opdrachtgevers, waarvoor ze in twee dagen creatieve oplossingen bedachten.

‘In vol bedrijf’ was de naam van het tweedaagse evenement. Alle derdejaarsstudenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost deden eraan mee, zowel de Bredase als de Bossche studenten. In multidisciplinaire projectgroepen van vijf à zes studenten bedachten ze in twee dagen tijd een concept voor een klein, maar écht bestaand issue van een opdrachtgever naar keuze.

Glazen tunnel
Donderdagochtend gaven vertegenwoordigers van de negen organisaties uitleg over hun vraagstuk. Zo wil het Van Gogh-museum in Amsterdam meer doen met de eeuwige wachtrij die er buiten staat. Illustratiestudent Charlotte Boer en student Grafisch Ontwerpen Stefan Manheim bedachten een glazen tunnel waar de wachtrij doorheen moet: onderweg zijn er ruimtes met kunstwerken en filmpjes van hedendaagse kunstenaars die geïnspireerd zijn door Van Gogh.

in-vol-bedrijf2013_van-gogh_max

Wedstrijd
Andere studenten doken in het afvalprobleem van de campings op Lowlands. De meest creatieve oplossingen komen voorbij, bijvoorbeeld door er een wedstrijd van te maken tussen de diverse campings wie het meeste afval inzamelt. Tijdens het festival wordt de score dan groot op het festivalterrein bijgehouden.

De tweedaagse was georganiseerd vanuit het projectbureau van Kunst & Werk, een studieprogramma dat loopt sinds september 2011. Het evenement is een experiment, maar bij succes is het voor herhaling vatbaar. ‘De bedrijven hebben we via via gevonden’, legt Dieuwertje Komen van Kunst & Werk uit. ‘Zij willen juist dat kunststudenten zich over hun problemen buigen. Kunstenaars denken buiten de vaste kaders en zijn daardoor heel geschikt om met bedrijfsvragen aan de slag te gaan.’

in-vol-bedrijf2013_g-star_max

Auteursrecht
Vrijdag aan het einde van de dag werden in het Atrium van de kunstacademie in Breda de eindresultaten gepresenteerd. Pitches kwamen voorbij met posters, filmpjes, schetsen en 3D-tekeningen. Komen: ‘Mogelijk gaan opdrachtgevers in de praktijk verder met de ideeën, maar dan wel mét de kunstenaars, want bij hen ligt het auteursrecht op deze concepten.’

Kijk voor meer foto’s op de Facebookpagina van Punt.

Linda

Afval verbranden, dat klinkt duurzaam... #plastic

2013-12-05 16:59:23

MdB