Nazomervakantie

Maandagochtend, 8.45 uur. Voor mijn neus 9 oversized zonnebrillen, 4 zwembroeken, 15 paar slippers, 3 petjes, 13 iPhones met strand- en feestfoto’s en 5 summerjam-waardige beats uit de krakende speakertjes van de smartphones. Tegelijkertijd. Nazomer na zomervakantie.

Oké, die zonnebril is nodig tegen mijn oogverblindend mooie presentatie. Ja, de klimaatbeheersing is niet optimaal en lijkt nog op stand hittegolf te staan. Eens, het is eigenlijk te warm om je tussen vier deprimerende en zuchtende muren te bevinden. En ja, die zomerliefde van je is echt heel knap. Maar dat liedje blijft ronduit slecht, al hecht je vast weinig waarde aan mijn deskundige mening.

En daar sta ik: lange broek (vast uit China), gepoetste Italiaanse schoenen (niet echt, natuurlijk) en een met de Franse slag gestreken overhemd. Een strandwacht verkleed als bodyguard. En om jullie voor te zijn: het ontbreekt mij inderdaad (slechts) aan brede schouders en een grote, glimmende V op mijn borst. Maar ik ben wel klaar om jullie te redden.

Mijn reddingsacties bewaar ik nog even totdat de zonnebrillen in het haar zitten, de petten zijn verdwenen en de smartphones onder in plaats van boven de tafels worden gebruikt. Mijn reddingsvesten, zwembandjes en drijvende matten zullen nog hard nodig zijn als jullie in het diepe worden gegooid en verdrinken in de zee van boeken, saaie regeltjes, uitzonderingen op saaie regeltjes en gezever van ‘die ouwe’ op die strandstoel.

Ja, ik ben blij dat de zomer voorbij is (jullie vast ook!) en dat ik mag werken in zo’n letterlijk en figuurlijk warme omgeving. Want studenten in een nazomervakantiemodus, dat zijn toch de leukste klanten. ‘Maar die pet en zonnebril gaan hoe dan ook de tas in’, zei hij met zijn strengste bodyguardblik.

Michael Doove is docent taal en communicatie aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys

Michael

Mijn cursussen zijn altijd op maat gemaakt. Stuur mij een leuke mail (mf.doove@avans.nl) met jouw wensen (wat wil je leren en terugzien in de studie?) en het komt allemaal goed! Oh, en kaneel of groene thee? ;-)

2013-10-03 14:12:24

Sanne

Jouw kunsten op mij overdragen... en hoe dan precies? Ik ben geïnteresseerd in jouw 'studiehandleiding' en een bakje thee is altijd lekker.

2013-10-03 00:31:13

Michael Doove

Bedankt voor je compliment, madame Sanne! Je kunt natuurlijk altijd langskomen voor een workshop met koffie of thee, dan ga ik mijn best doen mijn bijzondere gave en ver ontwikkelde, hoogstaande schrijfkunst op jou over te dragen *kuchkuch* ;-).

2013-10-02 17:14:29

Sanne

Leuk geschreven, mister! Dit geraffineerde stukje tekst zorgt voor een goed begin van mijn dag. Kun je mij die schrijfkunst ook niet leren?

2013-10-02 09:40:23