Ploffen is het nieuwe vet

Als docent zit je betaald op een mooiere stoel achter een groter bureau, terwijl studenten zich scheel betalen om een houten zitvlak te kweken achter een tafeltje van basisschoolformaat. Tijdens het geklets van ‘de toekomst’ let ik (in tegenstelling tot diezelfde groep) goed op en luister ik aandachtig naar de studentikoze verhalen.

Niet inhoudelijk uiteraard, maar (bij)woordelijk. Bijwoordelijk van graad bijvoorbeeld. Wat? Een paar voorbeelden: als kind bouwde ik reuzekastelen, was ik superverliefd op mijn buurmeisje en kon ik megagoed voetballen. Later vond ik alles fucking, vermoedelijk als gevolg van mijn leeftijd en bijbehorende hormoonhuishouding. Ik luisterde vette muziek (Captain Jack), speelde dikke nummers (I like to move it), en keek zwaar goede series (Bassie en Adriaan). Overgewicht was toen de norm.

Toen ik in 2006 in Brabant ging studeren (een inheems gebied waar de mensen raar praatten) was het kei gezellig, terwijl studiegenoten het leven in Delft moeilijk goed vonden. Wonen in de Achterhoek was machtig mooi, en Limburgers vonden hun afvallige cultuur mega tof. Met het oog op mijn contract (vooral de verlenging) heb ik de vulgaire en studentikoze taal achter mij gelaten en spreek ik inmiddels deftig over buitengewone vrijdagmiddagborrels en mijn uitermate behoorlijke baas.

Bijwoorden van graad dus, een onderwerp waar ik als taaldocent kwijlend en watertandend naar kan luisteren. Als kenner en trendwatcher met een ervaren luisterend oor kan ik je daarom alvast vertellen wat het nieuwe kei, mega, super, moeilijk of fucking vette wordt: plof.

Je eet plofkipnuggets en plofpaling, hebt als plofstudent les van plofdocenten (in positieve zin), gaat op donderdag naar een ploffeest en vrijdag met een plofkop naar de les (of niet) om je hersens te plofkraken. Ontploffen is het nieuwe relaxen als je het niet plofdruk hebt, en in het weekend kun je weer ploffen en nog meer ploffen. En ik? Ik plof gewoon betaald neer op een plofmooie stoel achter een plofgroot bureau.

Michael Doove is docent taal en communicatie aan de Juridische Hogeschool Avans-Fontys.

Michael

'Luisteren' is my middle name, Berk. Alleen dat wordt niet vermeld op de site, in tegenstelling tot mijn achternaam. Jan, verder dan een mokerslag kom ik niet, en een diepgevroren plofkip komt minstens net zo hard aan als een moker, niet?

2013-10-23 16:29:53

Berk Aarts

Leuk en scherp stuk. Voor iemand die mnr Doove heet, luister je blijkbaar goed.

2013-10-23 13:28:04

Jan de Bever

Het wordt eerder 'moker' dan 'plof' dunkt mij.

2013-10-23 11:07:47

Dp

Een intrigerend stuk tekst, daarbij moet ik wel zeggen; bijwoorden zorgen voor een heerlijke smaak in de mond. Desondanks... 'Plof'.. Ik hou het wel bij een chillsessie starten.

2013-10-23 10:41:51